صدیقه وسمقی: احزاب و گروه‌ها اسامی زنان توانا را در لیست‌های خود قرار دهند

0
230

صدیقه وسمقی، عضو سابق شورای شهر تهران از احزاب و گروه‌های سیاسی خواست با قرار دادن اسامی زنان متخصص و توانا در لیست‌های انتخاباتی خود، شانس حضور زنان در شوراهای شهر و روستا را بالا ببرند.‌

پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ۲۹ اردیبهشت ماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

صدیقه وسمقی، عضو و سخنگوی اولین دوره شورای شهر تهران که درحال حاضر ساکن کشور سوئد است گفت: “صرف نظر از موقعیت و نقش شوراها در اداره امور شهرها و کشور و با توجه به اینکه تبعیض جنسیتی در کشور ما بسیار گسترده و عمیق است برای مبارزه با این تبعیض جنسیتی در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، حقوقی باید تلاش‌‌های جدی صورت گیرد. به همین جهت من فکر می‌کنم حضور زنان در هر عرصه اجتماعی، فرهنگی و یا حقوقی برای تغییر قوانین لازم و ضروری است.”

خانم وسمقی گفت: «یکی از این عرصه‌ها در کشور ما با توجه به مجموعه حوزه‌هایی که زنان می توانند وارد رقابت شوند و حضور پررنگ داشته باشند همین انتخابات شوراها است. زنان می‌توانند کسب مهارت کنند می‌توانند تجربه کسب کنند و می‌توانند با اداره امور شهرها، مشکلات اجرایی و اداری و فرهنگی و حتی سیاسی کشور آشنا شوند وقتی در شوراها قرار می گیرند با کسب تجربه و مهارت می‌توانند آمادگی بیشتری برای حضور در عرصه‌های دیگر قدرت و سطوح بالاتر قدرت پیدا کنند. از لحاظ فرهنگی هم به هرحال فرهنگ ساز است وقتی که حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی نهادینه شود می تواند فرهنگ را به تدریج تغییر دهد.»

تعداد ثبت نام کنندگان زن در این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا نسبت به دوره قبل رشد یک درصدی داشته اما تنها ۶ درصد از ثبت نام کنندگان زن هستند. براساس آماری که وزارت کشور اعلام کرده ۱۷۸۸۵ زن با ۲۶۹۵۴۰۰ مرد در انتخابات شوراهای شهر و روستا رقابت خواهند کرد.

زهرا صدراعظم نوری (نخستین شهردار زن ایران)، زهرا نژاد بهرام (نخستین معاون فرماندا زن در ایران)، لیلا ارشد (مددکار اجتماعی، مدیرعامل ان.جی.اوی خانه خورشید در حوزه کاهش آسیب اعتیاد زنان)، ترانه یلدا ( دکترای معماری و متخصص شهرسازی)، فاطمه هاشمی (رئیس انجمن ام اس)، فاطمه راکعی و شربانو امانی( نمایندگان سابق مجلس)، آمنه شیرافکن و مرجان توحیدی به اتفاق زهرا آشتیانی و نسرین وزیری (روزنامه نگار) از جمله زنانی هستند که صلاحیت آنها برای حضور در انتخابات شورای شهر تهران تایید شده است.

صدیقه وسمقی، سخنگوی اولین دوره شورای شهر تهران در مصاحبه با کمپین گفت: «در تهران فکر نمی‌کنم نامزدهای مستقل که به صورت فردی کاندیدا می‌شوند شانس داشته باشند. معمولا در هر دوره در تهران، مردم به لیست ها رای می‌دهند و اگر این زنان در لیست های گروهها و تشکل های سیاسی و مدنی قرار بگیرند شانس شان بالا می‌رود. باید بررسی شود و لیست را متناسب با وظایف شورای شهر تهیه بکنند والا ممکن است مردم هم خیلی با وظایف و توانایی‌های این افراد اشنایی نداشته باشند.»

به گفته خانم وسمقی، این مساله فقط برای زنان مطرح نیست، برای مردان هم مطرح است. خانم وسمقی به کمپین گفت: «من امیدوارم این بار لااقل در شهرهای بزرگ ما شاهد حضور  پررنگ زنان در لیست ها باشیم و تعداد زنان در لیست ها بالا برود. حتما باید زنان و مردان توانا و متخصص وارد شورا بشوند. ما زنان متخصص و توانا کم نداریم. خود زن بودن هم بسیار مهم است به دلیل تبعیض جنسیتی که در کشور ما وجود دارد خود عامل زن بودن هم مهم است مطمئنا زنان توانا و متخصص باید وارد شوند و من امیدوارم گروهها و احزاب مختلف با قرار دادن نام این زنان توانا و متخصص در لیست‌های خود شانس حضور این زنان در شوراها را بیشتر کنند.»

خانم وسمقی در عین حال گفت: «هنوز به نظر من تخصص در شوراها مهم ترین عامل موثر برای ایفای نقش شوراها نیست. هنوز شوراها نتوانسته اند جایگاه خودشان را در کشور ما پیدا بکنند. هنوز نتوانسته اند ایفای نقش بکند و هنوز هم نقش خیلی مشخصی برای شوراها در کشور ما تعریف نشده و به نظر من اعضای شوراها در سراسر کشور هم هنوز نمی دانند که چه نقشی را می خواهند ایفا کنند به همین دلیل هم است که ما تحول مهمی پس از تشکیل شوراها در اداره امور شهرها پیدا نکردیم.»

او درباره تجربه خود در شورای شهر گفت: «در طول ۴ سالی که در شورای شهر بودم خیلی جنسیت‌ام برایم مساله نبود یعنی حس نمی‌کردم که به دلیل زن بودن، مسائل متفاوتی نسبت به همکاران مرد دارم یا اینکه حوزه‌های فعالیت من متفاوت از آنها باشد. من هم تجربیات مشترکی را کسب کردم در شورا و می‌توانم بگویم که زیاد جنسیت در آنجا مطرح نبود.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ صدیقه وسمقی با اشاره به ابلاغیه احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مبنی بر ردصلاحیت نامزدهای اقلیت های دینی در انتخابات شوراها گفت: «ابلاغیه شورای نگهبان باعث شرمساری ما مسلمانان است من به عنوان یک مسلمان خجالت می‌کشم از هموطنان غیرمسلمان وقتی چنین ابلاغیه‌ای را می‌شنوم و اینکه افرادی دفاع می‌کنند از اینکه هموطنان غیرمسلمان و اقلیت‌های مذهبی باید ردصلاحیت شوند الان دیگر روزگاری نیست که ما صلاحیت را به خاطر دین و عقیده ارزیابی کنیم. این یک تفکر بسیار نادرست و برداشت عقب افتاده و غلط از اسلام است برداشت غیرانسانی و غیراخلاقی است و خوشحالم که هیات‌های اجرایی به این ابلاغیه بی‌توجهی کردند و امیدوارم با این نگاه نادرست مقابله درست و صحیحی شود و ما شاهد این گونه اظهارنظرها در کشورمان نباشیم و اقلیت‌های مذهبی بدون توجه به دین و عقیده‌شان در همه سطوح مدیریت کشور بتوانند حضور داشته باشند.»