شلیک اخطار ناوشکن آمریکایی به قایق سپاه پاسداران

0
194

یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده به یک قایق سپاه پاسداران که بدون توجه به اخطارهای متعدد به «رفتار تحریک‌آمیز» خود ادامه می‌داد، منور اخطار شلیک کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ستوان ایان مک‌کانهی سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین، زمان وقوع این حادثه را دوشنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد و گفت که یک قایق تندروی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به ناوشکن آمریکایی «یو.اس.اس می‌هن» (USS Mahan) در خلیج فارس نزدیک شده و به اخطارها توجهی نکرده است.

این افسر نیروی دریایی آمریکا توضیح داد: «ناوشکن مِی‌هَن به منظور روشن شدن نیت قایق جمهوری اسلامی چندین بار سعی کرد تا ارتباط رادیویی عرشه به عرشه برقرار کند؛ همچنین پیام‌های هشدار ارسال شد، دو بار آژیر خطر به صدا درآمد و پنج بار هم سوت کشتی کشیده شد.»

در نهایت با نزدیک شدن به فاصله یک هزار متری ناو آمریکایی، گلوله منور هشدار به سوی آن شلیک شده و قایق از محل دور شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز درباره این تنش اظهارنظری نکرده‌اند.

همچنین یک مقام آمریکایی به فاکس نیوز گفته که در زمان نزدیک شدن قایق جمهوری اسلامی، خدمه ناو میهن مسلح شده بودند.

او این رفتار قایق تندروی سپاه را عملی «آشکارا تحریک آمیز» نامیده است.

پیش از این نیز قایق‌های تندروی سپاه پاسداران برخلاف عرف دریایی شناورها فاصله لازم با ناوهای جنگی را زیر پا گذاشته‌اند.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید پیش از این تاکید کرده است ایالات متحده اقدامات تحریک آمیز جمهوری اسلامی را در خلیج فارس تحمل نمی کند.

در آخرین مورد رخ داده در اسفند ماه سال گذشته چند شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی در آبهای آزاد تنگه هرمز، به فاصله ۵۵۰ متری کشتی رهگیری آمریکا به نام «یواس‌ان‌اس اینوینسیبل» رساندند که در نتیجه این ناو برای جلوگیری از درگیری مجبور شد مسیرش را تغییر بدهد.

وزارت دفاع ایالات متحده این اقدام را «غیر ایمن و غیر حرفه ای» نامید.

به گزارش صدای آمریکا؛ در دی ماه سال گذشته نیز تنش دیگری بین ناوشکن آمریکایی «می‌هن» و سپاه پاسداران به وجود آمد. این بار چهار شناور سپاه با سرعت زیاد به سمت ناوشکن آمریکایی آمدند و به پیام های رادیویی بی توجه بودند. ناو آمریکایی در نهایت منور اخطار شلیک کرد.