صدری‌ها به علاوی: اگر به افراد حشد الشعبی پست بدهی 3 روزه دولتت را سرنگون می‌کنیم

0
181

یکی از رهبران جنبش صدری‌ها محمد علاوی نخست وزیر جدید عراق را تهدید کرد، اگر به افراد وابسته به احزاب سیاسی به ویژه از جناح‌های حشد الشعبی پست یا مسئولیتی در کابینه خود بدهی در عرض سه روز دولت تو را سرنگون خواهیم کرد.

کاظم العیساوی ، مشاور امنیتی مقتدی صدر عصر یکشنبه در دیدار با متخصصان رسانه گفت: «اگر آقای مقتدی بشنود که او (یعنی علوی) مسئولیت یک وزارتخانه را به احزاب سیاسی به ویژه جناح‌ها مسلح مثل حشد الشعبی را بدهد یا کسانی را از این احزاب در کابینه خود تعیین کند،

آنگاه تمام عراق به جهنمی تبدیل خواهد شد و دولت علاوی در عرض سه روز سقوط خواهد کرد».

العیساوی بار دیگر بر عدم مشارکت گرایش صدری‌ها در این ائتلاف تاکید کرد.

علاوی که با دشواری زیاد به عنوان نخست وزیر مورد توافق جناح‌های سیاسی و احزاب قرار گرفت، قرار است قبل از دوم ماه مارس سال جاری کابینه خود را به مجلس معرفی کند تا در پارلمان عراق برای آنها رای اعتماد بگیرد.ارائه دهد تا به آن رأی دهد.

بغداد و شهرهای جنوب عراق از اول ماه اکتبر گذشته شاهد تظاهرات گسترده‌ای علیه فساد احزاب سیاسی حاکم بر این کشور بوده است.تظاهرکنندگان خواستار انتخابات زودهنگام و مبارزه با فساد هستند، ادامه تظاهرات گسترده عمومى ىر شهرها و عدم توانى دولت در پاسخگویی به خواسته‌هاى معترضان، باعث استعفای عادل بدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق شد.

علی رغم امتناع معترضین قبول تعیین علاوی براى سمت نخست وزیری اما مقتدی صدر از علاوی حمایت كرد، تظاهرکنندگان علاوی را از نزدیکان نخبگان و احزاب سياسى حاكم می‌دانند .

مقتدى صدر كه از ابتدای آغاز جنبش از آن حمايت كرد، اكنون با عقب نشینی از اعتراضات باعث ایجاد شکاف در جنبش اعتراضی عراقى‌ها شد.

العیساوی در باره کارشکنی احزاب در پارلمان و منع تشکیل دولت علاوی به شدت هشدار داد و گفت: «اگر بر دولت علاوی فشار وارد کنند و وزرای او را تایید نکنند ما منطقه الخضراء که مقر اصلی نهادهای دولتی و دیپلماتیک است را محاصره خواهیم کرد». او ادامه داد: «آنها باید حکومت علاوی را تایید کنند».

به گزارش العربیه؛ گرایش صدری‌ها به رهبری مقتدی صدر با با رهبران حشد الشعبی بر سیطره بر پارلمان رقابت دارند شبه نظامیانی چون عصائب اهل حق و غیره که زمانی بخشی از جنبش صدری‌ها بودند با جدا شدن از صدر به گروه‌هایی شبه نظامی وابسته به تهران تبدیل شدند.