مایک پمپئو: پرتاب ماهواره از سوی رژیم جمهوری اسلامی پوششی برای آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای است

0
191

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم جمهوری اسلامی از پرتاب ماهواره برای گسترش توانایی موشکی بالستیک خود استفاده می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن منتشر شد، گفت: «فناوری‌های به کار رفته برای ارسال ماهواره به مدار زمین همانند با سیستم‌های دوربُرد، از جمله موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای، و قابل استفاده در آنها است. هر پرتابی – فارغ از این که موفق باشد یا به شکست منتهی شود – به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد تجربه چنین فناوری‌هایی را بیشتر کند که این می‌تواند پیشرفتی برای برنامه موشکی بالستیکی جمهوری اسلامی باشد.»

مایک پمپئو افزود: «توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ممنوعیت آزمایش و توسعه سیستم‌هایی با توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را حذف کرد و ما امروز عواقب خطرناک آن را می‌بینیم. بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان نباید اجازه داشته باشد موشک‌های بالستیک را تولید و آزمایش کند. این استاندارد مبتنی به خرد جمعی، باید از سوی جامعه جهانی اعاده شود.»

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ «ایالات متحده به ایجاد حمایت بیشتر در سرتاسر جهان برای مقابله با فعالیت موشکی بالستیک بی‌پروایانه رژیم جمهوری اسلامی، ادامه می‌دهد و ما به وارد آوردن فشاری عظیم بر رژیم برای تغییر رفتارش، ادامه می‌دهیم.»

صدای آمریکا گزارش داد؛ یک روز پس از تلاش ناکام جمهوری اسلامی برای پرتاب ماهواره ظفر به فضا، فرانسه به این اقدام جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.