شهروند ۲۴ ساله بهایی منتظر صدور حکم

0
178

یک منبع مطلع درباره فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی ۲۴ ساله و اهل بیرجند گفت او پس از  ۳۴ روز بازداشت و تحت فشار بودن از سوی ماموران اداره اطلاعات بیرجند با قرار وثیقه آزاد شده است. به گفته این منبع او متهم به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» است که مستندات این اتهامات گفت‌وگو و ارتباط داشتن با بهاییان خارج از ایران و نوشتن در دو کانال تلگرامی به نام «ندای صلح بهایی» و «گروه اهل بها و دریای دانش»است که عمده مطالب آن درباره مذهب بهاییت است. پرونده او در حال حاضر در شعبه یکم بازپرسی دادگاه انقلاب بیرجند در جریان است.

به گفته این منبع، در حالی آقای زیرگی مقدم ۳۴ روز در بازداشت بوده که امرار معاش خانواده‌اش با اوست. فرید زیرگی مقدم متولد ۱۵ مرداد ۱۳۷۴، ساکن شهر بیرجند از استان خراسان جنوبی، دارای مدرک دیپلم و پیش از بازداشت شاگرد خرازی بوده است.

او تولد ۲۴ سالگیش را در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات گذارند. ۲۶ روز در انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات بیرجند بوده و پس از آن به زندان این شهر منتقل شده و در نهایت در تاریخ ۱۶ شهریور ۹۸ با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی تا زمان رای نهایی آزاد شد.

این منبع درباره نحو بازداشت آقای مقدم گفت: «صبح دو نفر با کاغذی که نصف آن تا خورده بوده به عنوان حکم تفتیش خانه وارد منزل فرید شده‌اند که با مادرش زندگی می‌کند. اما بلافاصله پس از ورود دو نفرد یگر هم با دوربین فیلم برداری به دست وارد شده و از ابتدا مشغول فیلم‌برداری از خانه بوده‌اند. این چهار مامور پس از تفتیش خانه و جمع آوری وسایل شخصی مانند کیس کامپیوتر و فلش و گوشی همراه او را با چشم بند و دستبند به دست مانند مجرمی خطرناک از خانه خارج کردند.»

این منبع در ادامه می‌گوید: «پس از چند روز  بازداشت او را به شعبه یک بازپرسی دادگاه انقلاب بیرجند بردند و وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی برایش صادر کردند. گفتند اگر اعتراض دارد بنویسد، او هم گفته اعتراضی ندارد اما بعد برگه‌ای را برای امضا جلویش گذاشتند که نوشته شده اعتراض او وارد نیست. پس از آن او را مجددا به بازداشتگاه اداره اطلاعات بردند و طی ۲۶ روز مرتب بازجویی می‌شده است.»

این منبع درباره بازجویی‌های این شهروند بهایی و مستندات اتهامش گفت: «در بازجویی‌ها به او اقدام علیه امنیت ملی را وارد کردند ولی در رسانه‌های استانی عنوان کردند او تلاش برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را داشته است.»

این منبع آگاه در ادامه درباره روند بازجویی گفت: «در بازجویی‌ها از او درباره ارتباطش با اشخاص بهایی سرشناس و علت مصاحبه‌هایش با رسانه خارج از کشور بوده و اینکه می‌گفته‌اند با تشکیل گروه و کانال تلگرامی قصدش تبلیغ مذهب بهایی بوده است. اما واقعیت این است که کانال تلگرامی «ندای صلح بهایی» و گروه «اهل بها و دریای دانش» تمام اعضایش بهایی بودند و درباره مسایل و اعتقادت‌شان در آنجا صحبت می‌کردند. فرید پس از آزادی دیگر در این صفحات فعال نیست.»

به گفته این منبع فرید زیرگی مقدم «به او گفته‌اند اگر با آنها همکاری نکند بلایی سر جامعه بهایی می‌آورند که از چشم او ببینند و از جمع بهاییان طرد شود. او در تمام روزهای بازجویی حرفی نزده که به آن باور نداشته، اما می‌گوید در یکی از بازجویی‌ها در حالی که او با چشم بند رو به دیوار نشسته بوده مردی وارد اتاق می‌شود روی صندلی پشت سر او می‌نشیند و می‌گوید از تهران آمده که به او کمک کند و از او تعهدی می‌گیرد که هیچگونه فعالیت در زمینه تبلیغ علیه نظام انجام ندهد وگرنه در صورت تکرار به اشد مجازات محکوم می‌شود. او گفته اصلا هیج وقت کاری بر علیه نظام انجام نداده و می‌ترسد با اقرار آن برایش دردسر شود. ولی او گفته بنویس آزاد می‌شوی. او هم نوشته چون فقط می‌خواسته آزاد شود اما بعد از نوشتن آزاد نشده و به زندان بیرجند منتقل شده تا نهایتا ۹ روز بعد با قرار وثیقه آزاد شد.»

این منبع درباره درخواست خانواده این بهایی ۲۴ ساله گفت: «آنها می‌خواهند فرزندشان تبرئه شود چون بی‌گناه است و خانواده‌اش هم بیمار و دچار مشکلات شدید جسمی هستند. در واقع بار اقتصادی خانواده بر دوش فرید است، او تنها عضو خانواده است که کار می‌کند. خانواده‌شان از نظر اقتصادی توانمند نیستند. پدر او ناشنوا است، برادرش در اثر حادثه‌ای قطع نخاع و فلج شده و مادرش هم از کار افتاده است. در این شرایط او بیش از یک ماه در بازداشت بود، حالا اگر او محکوم شود کل امنیت روحی و اقتصادی خانواده به باد می‌رود..»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این منبع با اظهار اینکه اتهامات این شهروند ۲۴ ساله غیرواقعی است، گفت: «اتهامات مرتبط با این شهروند جوان ایرانی همچون دیگر اتهامات بی‌اساس علیه بهاییان نشان از سیاست نفرت‌پراکنی و پرونده سازی علیه بهاییان دارد.»