ممنوع الخروجی مادر، برادر و خواهر بهمن قبادی

0
250

بهمن قبادی، فیلم‌ساز ایرانی که مادر، خواهر، برادرش به دلایل نامشخصی از سوی ماموران وزارت اطلاعات ممنوع الخروج شده‌اند و مادر او برای پاسخ به پرسش‌های به دادسرای زندان اوین احضار شده است، گفت آنها قرار بوده پس از سال‌ها روز شنبه ۳۰ شهریور ماه به شهر آنکارای ترکیه برای ملاقات با بهمن سفر کنند اما در فرودگاه امام خمینی با توقیف پاسپورت‌هایشان از خروج منع شده‌اند.

به گفته این فیلم‌ساز، اکنون خانواده وکیلی گرفته‌اند تا موضوع ممنوع الخروجی آنها را دنبال کند. به گفته آقای قبادی تنها پسر شش ساله برادرش ممنوع الخروج نشده است:‌ «ماجرای تلخ‌تر این است که به بچه برادرم اجازه خروج می‌دهند، او یک ساعت روز اول همین طور تنها آن طرف ایستاده تا خانواده‌اش به او بپیوندند.»

به گفته بهمن قبادی، مادر، خواهر و بچه برادر او مجددا روز یکشنبه ۳۱ شهریور ماه به فرودگاه می‌روند اما مجددا با توقیف پاسپورت‌هایشان به مدت هشت ساعت بازداشت می‌شوند و در نهایت برگه احضاری به ایران حمزه‌ای مادر بهمن قبادی داده می‌شود تا برای «پیگیری و انجام امور گذرنامه‌ای» خود را به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی کند.

آقای قبادی دلیل ممنوع الخروجی اعضای خانواده‌اش را بازداشت سال‌ها پیش برادرش در ارتباط با مازیار ابراهیمی و پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای می‌داند. بهمن قبادی می‌گوید: «من نمی‌دانم الانم من مقصرم، برادرم مقصر است، چه کسی این وسط مقصر است که یک مادر ۸۰ ساله را ممنوع الخروج می‌کنند. این سیستم چه ضعف و ترسی دارد. چرا باید نگران مادر من و خواهرم که ۱۰ سال است خانه دار است باشد.» بهروز قبادی، فیلم‌ساز و مدیر تولید فیلم‌های بهمن قبادی در تاریخ ۱۴ آبان ۹۱ بازداشت شد. بهمن قبادی در آن زمان در گفت‌وگویی با کمپین گمان می‌کرد علت بازداشت ناگهانی برادرش مربوط به خروج او از کشور و فیلم‌هایش باشد.

بهمن قبادی درباره این اتفاق گفت: «قرار بود پس از سال‌ها مادرم، برادرم، بچه‌اش و خواهرم به آنکار بیایند و یکدیگر را ببینیم. اما وقتی آنها به فرودگاه می‌روند پاسپورت‌هایشان از سوی ماموران توقیف می‌شود و به آنها اجازه سفر نمی‌دهند اما بعد چند ساعت پاسپورت‌های آنها  برگردانده می‌شود. مادرم مجددا بلیط برای خودش، خواهرم و بچه برادرم برای یکشنبه می‌گیرد و دوباره به فرودگاه می‌روند و این بار برادرم که احتمال می‌داده جلوگیری از سفر آنها به خاطر او هست بلیط نمی‌گیرد. اما در آنجا مجددا ماموران وزارت اطلاعات پاسپورت‌های آنها را می‌گیرند و در اتاقی برای هشت ساعت بازداشت می‌شوند.»

این فیلم ساز درباره اتفاقاتی که در این هشت ساعت افتاده گفت: «درست متوجه نشدم، تلفن‌های آنجا تحت کنترل است. فقط می‌دانم آنها را در اتاقی در فرودگاه به مدت هشت ساعت نگه داشته‌اند. مادرم ۸۰ ساله است و تا به حال سه بار سکته مغزی خفیف داشته و نیاز دارد که مرتب داروهای را مصرف کند اما حتی در این هشت ساعت داروهایش را هم به او نداده‌اند. مادرم به آنها گفته چمدان چمدان پول از کشور بیرون می‌برند اما جلوی آنها را نمی‌گیرید آن‌وقت جلوی من را که می‌خواهم بروم پسرم را ببینم می‌گیرید.»

بهمن قبادی علت ممنوع الخروجی اعضای خانواده‌اش را به بازداشت سال‌ها پیش بهروز، برادرش در ارتباط با پرونده مازیار ابراهیمی می‌داند گفت: «برادرم یکی از دوستان مازیار ابراهیمی بود. پس از بازداشت او چند تا از دوستان مازیار از جمله برادرم و یکی از دوستان فیلم‌سازم به نام رحمت الله معادی که در آن زمان در سنندج فیلم می‌ساخت بازداشت شدند، البته معادی چند سال پس از آزادی به کانادا مهاجرت کرد. آن موقع برادرم هفت، هشت ماه در بازداشت بود. بعد از اینکه برادرم آزاد شد هیچ حرفی به ما نمی‌زد، اما افسرده و عصبانی شد و همیشه لبخند تلخی بر لبانش بود. اندازه ۱۰ سال صورتش پیر شده بود، کلا به آدم دیگری تبدیل شد و هنوز هم آن خشم و افسردگی را دارد. فکر می‌کنم اینها ترسیده‌اند که برادرم نیز با خروجش ازک شور علیه آنها افشاگری کند و درباره دوران بازداشتش بگوید.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ قبادی ادامه داد: «بهروز پس از اینکه مازیار درباره پرونده‌اش با شجاعت افشاگری کرد، به من گفت که قبل از آزادی او را تهدید کرده بودند که باید سکوت کند. بهروز گفت یکی دو سال بعد از آزادی‌شان او را به وزارت اطلاعات در تهران فراخواندند و مبلغ هشت یا ۱۰ میلیون به عنوان خسارت هفت هشت ماه زندانی شدن به او داده و مجبورش کردند که برگه‌ای را برای دریافت این پول امضا کند و در تمام این مراحل فیلم‌برداری هم شده بود. اما برادرم در تمام این سال‌ها از ترسش اینها را نگفته بود.»