شماری از سناتورهای آمریکایی خواستار اعمال جدی‌تر تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی شدند

0
216

شماری از نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده با اشاره‌ به این‌که عملکرد جو‌ بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، «امنیت ملی آمریکا را به‌خطر انداخته»، در نامه‌ای از او خواستند تا تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی را سختگیرانه‌تر اعمال کند.

این نامه که توسط 10 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی تهیه‌شده، از بایدن خواسته تا با خریداران نفت از جمهوری اسلامی از جمله چین برخورد شدیدتری داشته باشد.

جو بایدن از آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود، از هرگونه اقدام جهت منع رشد چشمگیر صادرات نفت جمهوری اسلامی خودداری کرده است.

این سناتورها در نامه خود خطاب به بایدن گفته‌اند: «مالکان تانکرهای نفتی و مشتری‌هایشان در چین ریسک بزرگ‌تری خواهند کرد زیرا به‌اعتقادشان دولت شما ضعیف‌تر از آن است که آن‌ها را به‌دلیل ارتکاب رفتار مجرمانه مجازات کند.»

العربیه نوشت؛ تام کاتن و تد کروز، دو سناتور برجسته حزب جمهوری‌خواه آمریکا از جمله تهیه‌کنندگان این نامه هستند.

بر اساس این نامه، «بی‌رغبتی» بایدن برای اقدام علیه جمهوری اسلامی، «مذاکرات هسته‌ای محکوم به‌فنای وین» را می‌تواند به‌خطر انداخته و ناقضان تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را جسور کرده است.

به گفته این سناتورها، اقدامات بایدن منجر به رونق فروش نفت جمهوری اسلامی شده و این «اهرم حیاتی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی تضعیف شده است.

عملکرد بایدن در نگاه این سناتورها همچنین باعث شده که جمهوری اسلامی در وین، مذاکرات را به‌وقفه‌ انداخته و به‌سوی «توسعه جبران‌ناپذیر» برنامه هسته‌ای خود گام بردارد.

این نامه در ادامه افزوده است: «ما از شما می‌خواهیم تا تحریم‌های آمریکا علیه خریداران نفت از جمهوری اسلامی و تانکرهای حامل نفت این کشور، که با پرچم‌های خارجی این تجارت را زنده‌ نگه‌داشته‌اند، به‌اجرا درآوردید.»