سومین زنجیره انسانی برای دفاع از رودخانه کارون در اهواز تشکیل شد

0
147

فعالان مدنی و هوادران محیط زیست اهوازی روز جمعه  گزارش دادند که حدود 5000 نفر از مردم این شهر در ساحل غربی کارون گردهم آمده و با تشکیل سومین زنجیره انسانی، حمایت خود از این رودخانه که با خطر کم آبی و خشکیدن روبرو است اعلام کردند.

معترضان رودخانه کارون را نماد حیات خود دانسته و می گویند در نبود آن طوفان های شن بقای آنها را با تهدید روبرو خواهد کرد. این رودخانه به دلیل انتقال آب آن به دیگر استان های مرکزی ایران از جمله استان اصفهان در حال خشک شدن است.

 به گزارش العربیه؛ کریم دحیمی فعال اهوازی  گفت که سومین زنجیره انسانی برای دفاع از کارون که “زنجیره سکوت” نامیده شده است، در پی ناخرسندی مردم اهواز از اظهارات مسئولان دولتی و اصرار مسئولان ذی نفوذ مرکزنشین بر انتقال آب از سرشاخه های کارون صورت می گیرد.

در این باره معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفری که هفته گذشته به اهواز داشت ، گفته است که انتقال آب کارون باید به گونه ای صورت بگیرد که به این رودخانه ضرر نزند. سخنان ابتکار در اهواز و نیز اظهارات پیشین وی مبنی بر احیای زاینده رود اصفهان ، سبب نارضایتی بیشتر مردم اهواز و حامیان کارون شده است.

دحیمی افزود، معترضان در این تجمع پلاکاردها و دست نوشته هایی در دفاع از رودخانه کارون با خود حمل می کردند.

eff6e0e5-26a6-40ae-9038-af2d09f08bb6_16x9_600x338

به گفته این فعال اهوازی کم آبی ناشی از انحراف آب رودخانه های کارون، جراحی، کرخه و دز سبب خشک شدن تالاب های استان شده و طوفان های شن ، شهر اهواز را به آلوده ترین شهر جهان مبدل کرده است.

وی اظهار داشت که بنا بر نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 89 ، حداقل 20 درصد متوفیان استان در اثر مسمومیت ناشی از ذرات ریز آلاینده (PM10) جان خود را از دست داده اند.