سوریه و اسرائیل، عاقبت جمهوری اسلامی؛ از نگاه فرامرز دادرس، کارشناس امنیتی

0
254

بنیامین نتانیاهو ، یوسی کوهن، رئیس موساد را برای دیدار آقای جو بایدن رئیس جمهور تازه آمریکا به واشنگتن فرستاد. شایعات بسیاری حاکی از آن است که آمریکا ماه آینده به قرار داد برجام باز خواهد گشت.

و اما اسرائیل بدون دریافت امتیازات و ضمانت های محکم ، هرگز به آمریکا اجازه چنین بازگشتی رانخواهد داد، بویژه که هم‌اکنون در مورد رفع خطر حضور نیرو های وابسته به جمهوری اسلامی  در سوریه از پشتیبانی روسیه نیز برخوردار شده است.

هفته پیش در هجدهم ژانویه 2021 میلادی،  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد؛ سوریه نباید به میدان جنگ ایران و اسرائیل تبدیل شود.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه این کشور اجازه نخواهد داد از خاک سوریه برای تهدید امنیت اسرائیل استفاده شود. سرگئی لاوروف تاکید کرده که روسیه می‌تواند هر تهدیدی علیه اسرائیل در خاک سوریه را مستقلا خنثی کند. منظور آقای لاوروف فقط جمهوری اسلامی می باشد.

اخبار رسیده از منابع موثق لبنانی که به اوضاع منطقه اشراف دارند حاکی است که یک ملاقات محرمانه میان نمایندگان ویژه اسرائیل  وسوریه ، به ابتکار روسیه در پایگاه الحمیمیم در سوریه که در اختیار روسیه می‌باشد انجام شده است .

منبع لبنانی می‌گوید؛  حزب الله لبنان و حکومت جمهوری اسلامی با شنیدن خبر این ملاقات محرمانه به ابتکار روسیه،   به شدت شگفت زده و نگران شده اند.

مدتی است که میانه جمهوری اسلامی با حکومت لبنان نیز بهم خورده است و لبنان نگرانی شدید خود را از نفوذ جمهوری اسلامی توسط حزب الله را در این کشور بار ها  اظهار کرده است.

جمهوری اسلامی هفت شرط برای بازگشت آمریکا به برجام گذاشته است که به نظر می‌رسد بیشتر برای چانه زنی در مذاکرات جاری و آینده  با آمریکا می‌باشد. اصولاً جمهوری اسلامی در شرایطی نیست تا بتواند شروطی به آمریکا، اروپا و اسرائیل تحمیل کند:

1- ایران با رفع تحریم های آمریکا به تدریج مخالف است و می‌گوید همه تحریم های باید یکباره بر طرف شوند.

2- ایران درخواست غرامت از آمریکا به دلیل ترک برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دارد.

3-ایران هرگونه مذاکره در باره مسائل دیگر بجز موافقت نامه اتمی را رد می‌کند، و به هیچ وجه در باره برنامه موشک های بالستیک و دخالت در امور خاور میانه  حاضر به مذاکره نیست.

4- ایران تنها با کشور های عضو برجام و در چارچوب موافقت نامه برجام گفتگو خواهد کرد و شرکت هیچ کشوری بویژه کشور های عربی خلیج فارس را در مذاکرات آینده نخواهد پذیرفت .

5-  ایران می گوید؛ همه  مسائلی که مربوط به دیگر کشور ها در منطقه می‌باشند جایی در مذاکرات اتمی ندارند و بایستی جداگانه گفتگو کرد.

6-  ایران مذاکره در باره همه برنامه‌های بالستیک خود را رد می‌کند،  ولی حاضر به مذاکره درباره کنترل تسلیحات در منطقه زیر نظر سازمان ملل می‌باشدو ایران نگرانی خود را از موشک ها و تسلیحات اتمی اسرائیل ابراز می کند.

7- ایران با پیشنهاد آمریکا درباره ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین مخالف است و پیشنهاد می‌کند کهرفراندومی زیر نظر سازمان ملل متحد  برای  روشن شدن وضعیت سر زمین‌های اشغالی زیر نظر سازمان ملل  برگزار شود.

در حالی که در برخورد با ایران ، مواضع اتحادیه اروپا هر روز بیشتر به سیاست آمریکا نزدیک می‌شود، بعید به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی در مذاکرات آینده قدرت مانور داشته باشد.

 25 ژانویه 2021