سوریه واردات خودرو ساخت جمهوری اسلامی را ممنوع کرد

0
276

دولت سوریه مجوز واردات خودرو ساخت جمهوری اسلامی را لغو کرده‌است. این تصمیم در حالی از سوی دولت سوریه اتخاذ شده که از سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرد.

در حالی افزایش صادرات خودرو یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم اعلام شده‌است که سوریه به عنوان یکی از کشورهای همسو با دولت جمهوری اسلامی، واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرده‌است. بررسی‌های روابط عمومی اتاق تهران نشان می‌دهد که مجوز واردات خودرو ساخت جمهوری اسلامی از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم اخیر لغو شده‌است و هیچ خودرو تولید داخل به این کشور اجازه ورود به این کشور را ندارد.

این بررسی نشان می‌دهد که تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه از سوی دولت سوریه، از جمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از جمهوری اسلامی بوده‌است.

رسانه‌های داخلی نوشتند؛ وی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی از سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرد، یادآور شد که از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از جمهوری اسلامی آغاز شده‌است و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از جمهوری اسلامی در این کشور، اجازه واردات به تولیدات جمهوری اسلامی داده شود.

به گفته نجفی‌منش، مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌و‌انتقال ارز جهت واردات خودرو از جمهوری اسلامی را به مقامات دولت سوریه ارائه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات جمهوری اسلامی، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از جمهوری اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، ممنوعیت واردات خودرو ساخت جمهوری اسلامی به سوریه در حالی طی بیش از یک سال گذشته برقرار شده‌است که خودروسازان ایرانی به دنبال ورود به دیگر بازارهای منطقه از جمله ارمنستان هستند و حتی بازار جمهوری آذربایجان را نیز در دستورکار قرار داده‌اند.