سرطان دهانه رحم تنها سرطانی که به طور قطع قابل پیشگیری است

0
553

نتایج تحقیقات نشان می دهد که امکان ابتلا به بسیاری از سرطان ها با تغییر سبک زندگی کم می شود اما درمیان سرطان ها، سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که به طور قطع قابل پیشگیری می باشد.

دکتر مریم سادات حسینی در این باره به «ایران» می گوید: سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که با حذف رفتارهای جنسی پرخطر به طور قطع درمان پذیر است.

رئیس نخستین کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی می افزاید: منظور از رفتارهای جنسی پرخطر ازدواج زیر 16 سالگی و همچنین ازدواج با فردی است که شریک جنسی دیگری داشته یا دارد.

به گفته دکتر حسینی غربالگری این بیماری از طریق تست پاپ اسمیر صورت می گیرد و می توان برای پیشگیری و ریشه کن کردن این سرطان درکنار اصلاح رفتارهای پرخطر از واکسن این بیماری استفاده کرد.

دکتر آزیتا صفارزاده متخصص ناباروری در تاربرگ خود توضیحات کاملتری را در این باره ارئه میدهد که در زیر می آید:

سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در زنان است
سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در زنان است. این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است و در مراحل ابتدایی هیچ علامتی ندارد. یکی از اولین علائمی که ظاهر می شود خونریزی است. خونریزی ممکن است بعد از رابطه جنسی، بین دوره های قاعدگی و یا بعد از یائسگی ایجاد شود. خونریزی های غیرمعمول در بیماری های مختلفی ایجاد می شود؛ بنابراین داشتن خونریزی به معنای داشتن سرطان دهانه رحم نیست، اما زنگ خطری است که برای تعیین علت آن بهتر است هرچه سریع تر به متخصص مراجعه کنید.

ادامه زندگی بعد از سرطان دهانه رحم ممکن است؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بررسی کنیم بیماری تا چه حد پیشرفت کرده است. این که سرطان دهانه رحم در چه مرحله ای تشخیص داده شود تعیین کننده شانس زنده ماندن بیمار است. سرطان دهانه رحم، از نظر میزان شدت و گسترش بیماری دارای 4 مرحله است. احتمال حداقل 5 سال زنده ماندن بیمار بعد از تشخیص بیماری در هر مرحله به صورت زیر است:

تشخیص بیماری در مرحله 1: 80 تا 99 درصد
تشخیص بیماری در مرحله 2: 60 تا 90 درصد
تشخیص بیماری در مرحله 3: 30 تا 50 درصد
تشخیص بیماری در مرحله 4: 20 درصد
چه عواملی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند؟
عفونت با پاپیلوماویروس
ویروس HPV انواع گوناگونی دارد؛ نوع 16 و 18 آن عامل ابتلا به اغلب سرطان های دهانه رحم است.

سیگار کشیدن
مواد شیمیایی خطرناکی از دود سیگار وارد جریان خون می شوند که ممکن است تغییراتی در سلول های بدن ایجاد کنند. به طور کلی زنان سیگاری دو برابر دیگران به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.

سیستم ایمنی تضعیف شده
افرادی که به دلیل بیماری هایی مانند ایدز و یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

مصرف قرص های ترکیبی ضدبارداری (HD و LD)
مصرف بیش از 8 سال قرص های خوراکی ترکیبی ضدبارداری باعث افزایش نسبی ابتلا به سرطان دهانه رحم می شود.

علائم سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی علائم آشکاری ندارد. این موضوع اهمیت انجام تست های پاپ اسمیر را نشان می دهد، زیرا باعث تشخیص بیماری در مراحل اولیه می شوند. بدون انجام این تست ها بیماری تا زمانی که وارد مراحل پیشرفته نشود تشخیص داده نمی شود. روش های جدید تست پاپ و دستگاه پیشرفته کولپوسکوپ تکنیک های جدیدی هستند که نسبت به تست سنتی پاپ اسمیر دقت و حساسیت بیشتری دارند.
علائم اولیه شامل موارد زیر هستند:

خونریزی غیرطبیعی
احساس درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی
بوی نامطبوع ترشحات واژن
سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته
اگر سرطان پیشرفت کند و در سایر نواحی بدن منتشر شود مشکلات و علائم بیشتری را ایجاد می کند که شامل موارد زیر هستند:

یبوست
وجود خون در ادرار
بی اختیاری ادرار
استخوان درد
ایجاد تورم در یکی از پاها
درد شدید در پهلو یا کمر ناشی از تورم کلیه ها
تغییر در دفعات دفع ادرار یا اجابت مزاج
کاهش اشتها
کاهش وزن
احساس خستگی و کاهش انرژی