سایت همسر یابی دولتی در ایران رسما افتتاح شد

0
176

سامانۀ ملی همسان گزینی، به گفتۀ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، دختران و پسران را با یکدیگر در تماس نمی گذارد بلکه به واسطه های ازدواج ازجازه می دهد در این سایت فعالیت کنند. موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، سامانه همسان گزینی که پیش از این به مناسبت هفته جوانان رونمائی گردیده بود، روز سه شنبه ٢٦ خرداد رسما افتتاح شد. مسئولین دولتی امیدوارند با براه افتادن این سامانه، شمار ازدواج ها در کشور به میزان صد هزار در سال افزایش یابد.

در آغاز درخواست کنندگان می بایست در سایت “همسان.تبیان.نت”  ثبت نام کرده و مدارک لازم را جهت تایید عضویتشان ارسال کنند. پس از آنکه عضویت درخواست کننده ای در سایت تبیان تایید نهایی شد، باز هم گفته می شود که ” برای آنکه بتوانید عضو سامانه همسان گزینی شوید، نخست راهنمای عضویت در سامانه همسان گزینی را مطالعه کرده و از شرایط و ضوابط عضویت در شبکه واسطین ازدواج مطلع شوید.” که این مرحله می بایست پیش تر انجام می گرفت.

پس از ارزیابی عضویت شخص توسط تیم ارزیابی و تایید آن، او می تواند با ورود و فعالیت در شبکه واسطه های ازدواج با سایر واسطه ها وارد تماس شود و سپس با کمک آنها برای متقاضیان ازدواج و خانواده هایی که به شخص مراجعه کرده اند، موارد مناسب را یافته و معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفتنی است که تکمیل اطلاعات و مدارک لازم برای تایید توسط تیم ارزیابی برای دریافت کد از تبیان یکی از مراحلی است که بیشتر استخدام در نهاد های بسیار حساس را به یاد می آورد.

گزینش اصطلاح “همسان گزینی” غافلگیر کننده است چرا که مردان و زنان به همسری یکدیگر در می آیند و واژه “همسان”، همسان سازی را به یاد می آورد که روندی است برای تولید حیوانات کاملأ یک شکل “کلوناژ” و شماری از این که این کار به ساختن انسانهای مشابه یا همسان هم کشیده شود، ابراز نگرانی می کنند.

در سایت یاد شده گفته می شود که: “متقاضی موظف است خانواده خود را در جریان بگذارد” و در جائی دیگر یاد آوری می شود که هیچ گونه وجهی نباید دریافت شود.

چندین پرسش را با “مهدیس کامکار”، روانپزشک ، مطرح کردم.
از جمله آنها پرسش بر سر این بود که راه اندازی یک چنین سایتی در عمل چه کار آئی دارد و هدف واقعی اش چیست ؟ آیا کنترل روابطی است که شماری به شکل آزادانه و شماری دیگر از راه صیغه برقرار می کنند ؟
در این سایت از تیم ارزیابی و واسطه ها سخن می رود. چه کس یا کسانی مشروعیت علمی و یا دانش علمی تیم ارزیابی و نیز واسطه ها را تعیین می کند و آیا سایتی بدون این همه واسطه و برگزیننده نمی توانست به تنهائی درخواست کنندگان ازدواج را تنها از راه داده های کامپیوتری وتطابق ضابطه ها با یکدیگر در تماس بگذارد ؟

ازدواج موقت یا صیغه بسیار بحث برانگیز بوده وهست. در حالی که می تواند کمکی به آنهائی باشد که نیاز جنسی دارند و نمی توانند از پس تشکیل خانواده و مسئولیت های در پیوند با آن برآیند. حال تشویق به ازدواج دائم دستاوردهائی می تواند داشته باشد ؟

آیا خطر در هم پاشی سلول خانوادگی از راه ازدواج با ناشناس ها می تواند وجود داشته باشد ؟
در این سایت از تیم ارزیابی و واسطه ها سخن می رود. چه کس یا کسانی مشروعیت علمی و یا دانش علمی تیم ارزیابی و نیز واسطه ها را تعیین می کند و آیا سایتی بدون این همه واسطه و برگزیننده نمی توانست به تنهائی درخواست کنندگان ازدواج را تنها از راه داده های کامپیوتری وتطابق ضابطه ها با یکدیگر در تماس بگذارد ؟

مهدیس کامکار در آغاز به معنای واژه “کفو” در عربی اشاره می کندکه به معنای همتا، برابر، مساوی ومعادل است. در حالی که همسان گزینی “کلوناژ” یا همسان سازی را یاد آور می شود.
او سپس در مورد مشروعیت علمی و دانش تیم ارزیابی می گوید که روانشناسی در جهان علم جوانی است و در ایران هم همچون حقوق و فلسفه از آن ملغمه ای ساخته اند یعنی آن چه را که با حدیث ها همخوانی پیدا می کند نگه داشته و با استانداردهای غربی آمیخته اند تا از آن روانشناسی اسلامی بسازند. دیگر این که او نمی داند کسانی که خود را ارزیاب معرفی کرده اند، چه کسانی هستند، با چه تعهدی و تخصص علمی به این کار می پردازند ؟ چون نام انها برده نمی شودو رزومه آنها را کسی نمی داند.
از این رو می توان تصور کرد که کار آنها در دنباله کار دلالان محبت گذشته قرار می گیرد. اما این بار با به کارگیری تکنولوژی های نو.