روحانی مخالفان داخلی توافق اتمی را همسو با اسرائیل خواند

0
170

حسن روحانی، رییس جمهوری جمهوری اسلامی، در همایشی که روز شنبه ١٨ مهرماه در تهران دربارۀ سیاست‌های صنعتی و تجاری جمهوری اسلامی برگزار شد، تلویحاً مخالفان داخلی توافق اتمی را اقلیتی همسو با دولت اسرائیل توصیف کرد و گفت که جز اسرائیل “هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی ابراز خوشحالی نکرده باشد و به این مناسبت به جمهوری اسلامی ایران تبریک نگفته باشد.”
او در ادامه افزود که همانند اسرائیل، “گروه های کوچک افراطی نیز در گوشه و کنار از تعامل، اعتدال و آرامشی” که در نتیجۀ توافق اتمی ایران و قدرت های جهانی ایجاد شده ناخرسندند.

وی در جای دیگری از سخنانش گفت که هدف او از توافق اتمی نه حل مسئلۀ اتمی ایران، بلکه ایجاد “فضای جدیدی در منطقه و جهان” و در مناسبات خارجی جمهوری اسلامی با کشورها بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد که در سایۀ توافق به وجود آمده به زودی موانع ورود سرمایه‌ها و فنون خارجی به کشور پس از لغو تحریم های بین‌المللی برچیده شوند.

به همین مناسبت حسن روحانی بار دیگر تأکید کرد که از نظر او هیچ مانعی برای ورود شرکت های آمریکایی به ایران وجود ندارد و “هیچ زمان نیز ایران مانع حضور سرمایه گذاران آمریکایی در ایران نبوده است.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روزهای گذشته، علی خامنه ای، رهبر حکومت اسلامی، بار دیگر نسبت به تلاش‌های آمریکا برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران پس از توافق اتمی هشدار داد و گفت که مناسبات خصم آلود جمهوری اسلامی ایران و آمریکا هرگز تغییر نخواهد کرد.

حسن روحانی در سخنان خود همچنین نسبت به تشدید مشکلات اقتصادی ایران در ماه های آینده هشدار داد و گفت که کاهش بهای نفت و طولانی شدن اجرای توافق اتمی بر دامنۀ برخی مشکلات اقتصادی از جمله رکود خواهند افزود. او بار دیگر با اشاره به درآمدهای بی سابقۀ نفتی ایران در شش سال نخست دولت های محمود احمدی نژاد گفت که در این دوره نرخ اشتغال در ایران تقریباً صفر بود، هر چند دولت نفت را به بهای ۱۴۳ دلار در بشکه فروخت.