افغان‌ها جزو سهمیه‌بندی پناهجویان نیستند

0
200

در حالیکه نصف مهاجرانی که در جزیرۀ “لسبوس” یونان آمده‌اند افغان‌ها هستند ولی تفاهمات کشورهای اروپایی برای پذیرایی از پناهجویان، شامل افغان‌ها نمی‌شود.

گزارشگرخبرگزاری فرانسه در جزیرۀ “لسبوس” یونان، با افغان‌ها ملاقات کرده و نوشته است که در میان آنان کشور آلمان حیثیت خود را از دست داده است و آنان میخواهند به کشور سوئد بروند.

آنان در اواسط ماه سپتامبر، زمانی که شنیدند اروپا درهای خود را باز کرده است، حرکت کردند. به همین دلیل زمانی که اطلاع می‌یابند که برنامۀ سهمیه بندی اروپاییان در مورد 160 هزار پناهجو، افغان‌ها را در بر نمی‌گیرد، نمی‌دانند که بخندند یا اعتراض کنند.

رقم قبولی پناهجویان افغان، 63.6 درصد است و اتحادیۀ اروپا این سهمیه بندی را تنها برای کشورهایی در نظر گرفته است که درصد قبولی افراد آن بیشتر از 70 در صد باشد.

فعلاً تنها سوریه، عراق و اریتره از این برنامه مستفید میشوند، ولی مسئولین سیاسی کشور یونان خواهان افزودن افغان‌ها به این لیست هستند، چون از این در هراسند که مبادا مسئولیت این عده پناهجو، تنها روی دوش آنان بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ سازمان ملل هم از کشورهای جهان درخواست کرده است که به برگشت پناهجویان افغان به کشور خودشان کمک کنند. استدلال این سازمان این است که با برگشت به کشور، آنان میتوانند به ایجاد ثبات در افغانستان کمک کنند.