روحانی: بدون لغو کلیه تحریم‌ها توافق اتمی امضا نخواهد شد

0
213

رییس جمهور جمهوری اسلامی، حسن روحانی، امروز گفت که کشورش تنها در صورت لغو کلیه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی حاضر به امضای توافقنامه نهایی با قدرت‌های جهانی برای حل مناقشۀ هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

رییس جمهور جمهوری اسلامی، هشدار داده است که اگر به این تحریم‌ها پایان داده نشود، توافقی میان جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی نیز امضا نخواهد شد. او گفته است که امضای توافق اتمی در پایان مذاکرات باید دربرگیرندۀ بیانیۀ لغو مجازات‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی باشد.

رییس جمهور جمهوری اسلامی، در جای دیگری از سخنانش افزوده است که این کشور خواستار بیرون آمدن از انزوا و تعامل سازنده با جهان است و به هیچ وجه در پی رویارویی در مناسبات بین‌المللی نیست.

حسن روحانی همچنین از تصمیم روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت فروش موشک های “اس-۳۰۰” به جمهوری اسلامی استقبال کرد و گفت که قرارداد خرید این موشک ها کاملاً قانونی بوده و تحویل آنها به جمهوری اسلامی تأثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای با این کشور ندارد.

روز چهارشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در اظهاراتی جداگانه دستیابی به یک توافق بین المللی بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی را «بسیار نزدیک» دانست و بر ضرورت لغو همزمان تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی  تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ با این حال، قدرت های غربی از جمله آمریکا همواره و با استناد به تفاهم نامۀ لوزان تأکید کرده اند که رفع تحریم‌ها علیه ایران تدریجی خواهد بود و اجرا یا عدم اجرای آن به رعایت مفاد توافقنامۀ اتمی از سوی جمهوری اسلامی و تأیید یا عدم تأیید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بستگی دارد.

یک هیئت از نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه ١۵آوریل برای انجام گفتگوهای فنی با نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی، وارد تهران شد.