ظریف: جمهوری اسلامی تنها اوباما را مسئول رعایت توافق اتمی می‌داند

0
141

در واکنش به سازش صورت گرفته میان کنگره و رییس جمهوری آمریکا دربارۀ نظارت نمایندگان مجالس آمریکا بر توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، امروز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی گفت که این کشور تنها حکومت و رییس جمهوری آمریکا را مسئول رعایت توافق نهایی بر سر پروندۀ اتمی جمهوری اسلامی می‌داند.

محمد جواد ظریف که این سخنان را در لیسبون ایراد می کرد، همچنین گفت: حکومت آمریکا موظف به اجرا و رعایت توافقات نهایی بین‌المللی اش است و اینکه جمهوری اسلامی تنها حکومت و رییس جمهوری آمریکا را مسئول اجرای معاهداتی می داند که به امضای این کشور می رسند.

محمد جواد ظریف همچنین گفت که حکومت جمهوری اسلامی به زودی لایحۀ سنای آمریکا را از نزدیک مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند که آیا این لایحه توانایی رییس جمهوری آمریکا در اجرای تعهدات اش را زیر سئوال می برد یا نه؟
کمیسیون امور خارجۀ سنای آمریکا، دیروز سه شنبه ٢۵فروردین / ١٤آوریل لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نمایندگان کنگره حق نظارت بر توافق نهایی اتمی با جمهوری اسلامی را به دست می آورند. رییس جمهوری آمریکا پشتیبانی خود را از این لایحه اعلام کرده است.

در پی این سازش، جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا نسبت به توانایی باراک اوباما در رسیدن به توافق نهایی اتمی با ایران ابراز اطمینان کرد. او گفت مهم به نتیجه رساندن مذاکرات اتمی با ایران طی هفته‌های آینده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ فرانک والتر اشتن مایر، وزیر امور خارجۀ آلمان نیز نسبت به سازش صورت گرفته میان رییس جمهوری و کنگرۀ آمریکا ابراز خشنودی نمود و افزود که این سازش توانایی رییس جمهوری آمریکا در رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی را زیر سئوال نمی برد.

در اظهاراتی جداگانه وزیر اطلاعات اسرائیل، یووآل اشتاینیتز، نیز از توافق میان کاخ سفید و کنگرۀ آمریکا ابراز خشنودی کرد و آن را پیروزی برای سیاست بنیامین نتانیاهو در قبال برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی دانست. وی از این توافق همچنین به عنوان مانعی جدید برای جلوگیری از انجام یک توافق به گفتۀ او «بد» با جمهوری اسلامی یاد نمود.

قرار است هفتۀ آینده مذاکرات بین المللی برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی آغاز شود.