در سال گذشته میزان تولید صنایع‌دستی نصف شد!

0
149

تولید همچنان یکی از معضلات اصلی صنایع‌دستی به‌شمار می‌رود. هنرمندان و صنعتگران معتقدند، در سال ۹۳ به‌دلیل نبود تقاضا، عرضه صنایع‌دستی هم با کاهش مواجه شده است. چنانچه طبق برآورد بسیاری از تولیدکنندگان، تعطیلی کارگاه‌ها سبب شده که، میزان تولید در سال ۹۳، ۵۰ درصد کمتر از سال ۹۲ تخمین زده شود. این درحالی است که مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی همچنان بر فروش و صادرات اجناس صنایع‌دستی تاکید دارند.

به‌گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از CHN، ایران در سال 93 درحالی با کاهش درآمدهای غیرنفتی مواجه شد و درآمدهای اصلی کشور به کمتر از 50 درصد رسید که تولیدات صنایع‌دستی فرصتی برای رشد و عرضه این هنر ـ صنعت به‌شمار می‌رفت.

موضوعی که «مسعود سلطانی‌فر» رییس سازمان میراث‌فرهنگی در برنامه‌های مختلف صنایع‌دستی اعلام کرد که با کاهش قیمت نفت باید فرآیند توسعه کشور به سمتی پیش رود که تنش‌های نفتی ما را از پا نیندازد، درحال‌حاضر بین وضعیت فعلی صنایع‌دستی و ظرفیت موجود فاصله معناداری وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای ساماندهی و سازماندهی شود که کشور در مقابل فشارها و تنش‌ها مقاومت پیدا کند.

چنانچه براساس آماری که سازمان توسعه و تجارت اعلام کرده، صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته رشد 24 درصدی داشته که در صورت ادامه این روند و رویکرد مثبتی که دولت در این زمینه دارد، امکان رشد صادرات غیر نفتی در بخش‌های مختلف وجود دارد.

با این وجود، بسیاری از هنرمندان و صنعتگران معتقد هستند که در سال گذشته میزان تولید صنایع‌دستی نصف شده است. به‌گفته فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی میدان نقش‌جهان، فروش بازار لباس شب عید که جزو دغدغه‌های اصلی خانواده ایرانی محسوب می‌شود درحال‌حاضر به‌دلیل نبود قدرت خرید مردم و تحریم‌ها کاهش یافته، چگونه می‌توان از صنایع‌دستی که تزیینی است و جزو دغدغه‌های اصلی مردم به‌شمار نمی‌آید انتظار تقاضا داشت.

به‌گفته یکی از تولیدکنندگان در سال 93 تقاضا بسیار کم بود و همین عامل سبب شد که عرضه هم کاهش پیدا کند. به‌طوری‌که اغلب نقره‌سازانی که نقره می‌ساختند به‌دلیل قیمت بالای نقره فعالیت خود را تعطیل کردند و وارد بازار مسگرها شدند.

فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی تاکید کردند، به‌دلیل کاهش تولیدات بازار، خرید فروشندگان و مغازه‌داران نسبت به سال گذشته 35 تا 40 درصد کاهش یافته است. و بسیاری از هنرمندان با تغییر شغل خود به دنبال مشاغل کاذب می‌روند. درحال‌حاضر فردی که بهترین عصای اصفهان را تولید می‌کرد هم‌اکنون سوپرمارکت باز کرده است.