درگذشت هنری کیسینجر سیاستمدار برجسته آمریکایی

0
489

هنری کیسینجر در آلمان بدنیا آمد و خانواده‌ او یهودی بودند و به همین دلیل در سال 1938 از آلمان نازی به ایالات متحده‌ی آمریکا مهاجرت کردند. هنری کیسینجر در سال 1943 توانست تابعیت آمریکا را به دست بیاورد و پس از آن در ارتش این کشور خدمت کرده و در جنگ جهانی دوم حضور پیدا کرد.

هنری کیسینجر پس از پایان جنگ در دانشگاه هاروارد به تحصیل پرداخت و مدرک دکتری خود را به دست آورد و از آن سال در دانشگاه هاروارد تدریس کرد و در طی سال‌های 1959 تا 1969 مدیر برنامه‌های مطالعات دفاعی شد. هنری کیسینجر در طی این سال‌ها در تعیین سیاست خارجی دولت‌های مختلفی نظیر دوایت دی. آیزنهاور و جان اف. کندی نقش داشت.

کیسینجر در دورهٔ ریچارد نیکسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مشغول به کار شد و پس از پایان دوره نیکسون به خاطر رسوایی واترگیت و استعفای نیکسون در همان سمت با جرالد فورد (معاون نیکسون که طبق قانون اساسی جانشین وی شد) به همکاری ادامه داد. او در سال ۱۹۷۳ به خاطر تلاش‌هایش برای پایان بخشیدن به جنگ ویتنام جایزه صلح نوبل گرفت.

کیسینجر همچنان به عنوان یک شخصیت بحث‌انگیز در سیاست آمریکا محسوب می‌شود و توسط برخی روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و وکلای حقوق بشر به جنایت جنگی محکوم شده‌است. براساس یک نظرسنجی که توسط مجله سیاست خارجی انجام شده، ۳۲٫۲۱ درصد از «محققان بزرگ روابط بین‌الملل آمریکا» هنری کیسینجر را مهمترین وزیر امور خارجه ایالات متحده از سال ۱۹۶۵ در نظر گرفتند.

او همچنین جوایزی را از دست سیاستمداران آمریکا دریافت کرده است: جایزه‌ی جان هاینز برای بهترین خدمات عمومی به او اهدا شد و رئیس‌جمهور جرالد فورد نشان افتخار آزادی را بر گردن او آویخت. هنری کیسینجر یکی از اعضای مؤسسه‌ی روترمر در دانشگاه آکسفورد به شمار می‌آمد.

وی یکی از پدران سیاست موسوم به”دتنت” یا کاهش تنش در روابط میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و همچنین طرفدار گفتگو با چین کمونیست بود که به ایجاد زمینه برای برقراری روابط دیپلماتیک واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ کمک کرد.

کیسینجر در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳، در سن ۱۰۰ سالگی در خانه خود در کنت، کنتیکت درگذشت.

در بیانیه شرکت همکاران کیسینجر آمده است: «او در یک مراسم خصوصی خانوادگی دفن خواهد شد. در تاریخ بعدی مراسم یادبودی در شهر نیویورک برگزار می‌شود. به جای اهدای گل، خانواده پیشنهاد می‌کنند که کمک‌های مالی را در نظر بگیرند.»

کیسینجر همواره یک چهره محبوب در چین بود و مرگ او در شبکه‌های اجتماعی این کشور سوگواری گسترده‌ای داشت.

کیسینجر نیز آثار بسیاری از خود بجای گذاشت که در زیر به چند کتاب‌ هنری کیسینجر اشاره خواهیم نمود:

کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده‌ی ما انسان‌ها (The Age of AI: And Our Human Future): امروزه تکنولوژی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هوش مصنوعی نیز یکی از دستاوردهای بشری است که روش دیگری را برای زندگی و کار ایجاد خواهد کرد. هنری کیسینجر در این کتاب به همراهی اریک امرسون اشمیت و دانیل هوتنلوچر تلاش می‌کند که این تغییرات را پیش‌بینی نماید. این کتاب که از کتاب‌های پرفروش وال‌استریت ژورنال بوده، برای نخستین بار در سال 2021 به دست دوست‌داران کتاب رسید.

کتاب نظم جهانی (World Order): هنری کیسینجر در این کتاب درباره‌ی ادله‌ی همکاری کشورها با هم و ایجاد نظم جهانی با وجود اختلاف‌هایشان توضیح می‌دهد. این کتاب برای نخستین بار در سال 2014 به بازار کتاب عرضه شد.

کتاب چین (On China): چین یکی از قدرت‌های بزرگی جهان است که برای رسیدن به این جایگاه راه پرفرازونشیبی را طی کرده. هنری کیسینجر به واسطه‌ی وظیفه‌ی مهم خود در سیاست خارجی دولت آمریکا به این تحولات توجه ویژه‌ای داشته. او در کتاب چین که در سال 2011 منتشر شد، به موضوعات مختلفی چون یگانگی چین، سیاست مائو و تغییرات اقتصادی این کشور پرداخته.

کتاب دست پنهان قدرت (Power): قدرتمندان با روش‌های مختلفی بر روی زندگی مردم تأثیر می‌گذارند که گاهی این شیوه‌ی تأثیرگذاری برای عموم مردم مخفی باقی می‌ماند. هنری کیسینجر از آنجایی که در بالاترین سطوح قدرت در دولت آمریکا بوده، به‌خوبی با روش‌های اعمال قدرت سیاستمداران بر زندگی مردم آگاه است. او در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه قدرت‌ها به زندگی شما دست‌درازی می‌کنند.

کتاب نبرد سایه‌ها: ایران در خاورمیانه، یکی از مهم‌ترین مناطق جهان، واقع شده و از منابع زیرزمینی فراوانی برخوردار است. همین موضوع حساسیت ابرقدرت‌های بزرگ دنیا و سیاسمتداران را به خود جلب می‌کند. در این کتاب سخنان سه تن از مهم‌ترین سیاستمداران آمریکا از جمله هنری کیسینجر درباره‌ی کشور ایران جمع‌آوری شده است.