خشایار الوند درگذشت

0
230

 خشایار الوند از نویسندگان مطرح سریال‌های تلویزیونی که نگارش مجموعه‌هایی چون «پایتخت»، «شب‌های برره» و «قهوه تلخ» را در کارنامه کاری خود دارد، امروز پنجشنبه ۹ اسفند در منزل خود، به دلیل سکته قلبی چشم از جهان فروبست.

خشایار الوند متولد ۱۳۴۶، فیلمنامه‌نویس ایرانی و برادر سیروس الوند سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون است.

خشایار الوند کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۸۰ در فیلم مزاحم به کارگردانی سیروس الوند به عنوان نویسنده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال شب‌های برره، بیشتر نبود، اما تجربه خوبی برای خشایار الوند محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون خسرو شکیبایی، میترا حجار، امین حیایی و همایون ارشادی را تجربه کرد.

خشایار الوند در سال ۱۳۸۴ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم خشایار الوند در این سال، فعالیت در سریال شب‌های برره به کارگردانی مهران مدیری محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی خشایار الوند فعالیت در سریال شب‌های برره بوده است. خشایار الوند سال ۱۳۸۴ سریال شب‌های برره به عنوان نویسنده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. خشایار الوند توانست با فعالیت در سریال شب‌های برره تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر مهران مدیری، سیامک انصاری، سعید پیردوست و محمد شیری توانست سطح کاری او را متحول کند.

دلخوری الوند از مهران مدیری

خشایار الوند نویسنده‌ای که سال‌ها در گروه مهران مدیری حضور داشت مدتی کوتاه پیش از اکران «ساعت ۵عصر» نخستین تجربه سینمایی مدیری به گلایه از حذف نامش از اقلام تبلیغاتی فیلم پرداخته بود. و گفته بود من مسیر خودم را خواهم رفت از این رو خیلى بعید است که دیگر با مدیرى همکارى کنم.

خشایار الوند علاوه‌بر سریال شب‌های برره، سال ۱۳۹۶ در سریال پایتخت ۵ نیز فعالیت داشته است. خشایار الوند این‌بار با سیروس مقدم یعنی کارگردان سریال پایتخت ۵ و هنرمندانی، چون محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر و علیرضا خمسه همکاری داشت.

با اینکه خشایار الوند را بیشتر بعنوان نویسنده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. خشایار الوند علاوه‌بر نویسنده به‌عنوان طراح ایده و طرح، سرپرست نویسندگان، بازیگر و طراح نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار خشایار الوند در حرفه‌ی طراح ایده و طرح، سریال گلشیفته، سریال دیوار به دیوار و سریال دارا و ندار است. مهم‌ترین آثار خشایار الوند در حرفه‌ی سرپرست نویسندگان، سریال دیوار به دیوار ۲، سریال دیوار به دیوار و سریال در حاشیه است. مهم‌ترین اثر خشایار الوند در حرفه‌ی بازیگر، فیلم آوار است. مهم‌ترین اثر خشایار الوند در حرفه‌ی طراح، سریال دست بالای دست است.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای خشایار الوند آن بود که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. خشایار الوند را باید بیشتر نویسنده تلویزیون بدانیم چرا که ۷۸% آثار وی تلویزیونی و ۲۲% آثارش سینمایی است.

به گزارش فرارو؛ در واقع خشایار الوند از مجموع ۲۷ اثری که در کارنامه دارد، در ۲۱ اثر در تلویزیون با نام‌های سریال پایتخت ۵، سریال دیوار به دیوار ۲، سریال علی البدل، سریال پایتخت ۴، سریال در حاشیه، سریال پایتخت ۳، سریال گنج مظفر، سریال ویلای من، سریال شوخی کردم، سریال پایتخت ۱، سریال ساخت ایران، سریال دست بالای دست، سریال قهوه تلخ، سریال مرد دوهزارچهره، سریال مامور بدرقه، سریال مرد هزارچهره، سریال یک وجب خاک، سریال باغ مظفر، سریال شب‌های برره، سریال اعتراف و سریال شاهد نام‌های و در ۶ اثر در سینما با نام‌های فیلم آبی به رنگ آسمان، فیلم ساعت ۵ عصر، فیلم کیش و مات، فیلم هر چی تو بخوای، فیلم برگ برنده و فیلم مزاحم فعالیت داشته است.