خاکسپاری غیرمنتظره شهدا در محوطه تاریخی امیرچخماق یزد

0
181

در اقدامی غیرقانونی، عده‌ای متحصن ساعتی پیش (امروز اول دی‌ماه) شهدای گمنام را در قبرهایی که پیش از این در محوطه تاریخی امیرچخماق یزد آماده شده بود، خاکسپاری کردند. این‌درحالی است طبق تصمیم شورای تامین استان که مورد تائید نماینده ولی فقیه در استان یزد هم بود، قرار بود، شهدا در ضلع شرقی میدان و در سالروز شهادت امام‌رضا  خاکسپاری شوند.

علی‌رغم مخالفت استاندار یزد و سازمان میراث فرهنگی بر دفن 8 شهید گمنام، در محوطه میدان تاریخی امیرچخماق، ساعتی قبل (امروز اول دی‌ماه) ، به طور غیرقانونی، شهدا توسط عده‌ای متحصن در محلی که پیش از این توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد نیروهای مسلح آماده شده‌ بود، خاکسپاری شدند.

به گزارش CHN دو سال قبل طرحی با عنوان تدفین 8 شهید گمنام در میدان امیرچخماق یزد، از سوی کمیته جستجوی مفقودین ستاد نیروهای مسلح مطرح شد که با مخالفت استانداری وقت، اجرای آن متوقف ماند. با این‌حال طی 20 روز گذشته، اجرای این طرح دوباره از سرگرفته شد، اما این‌بار ساعتی پیش در اقدامی غیرقانونی پیکر 8 شهید گمنام توسط عده‌ای متحصن خاکسپاری شدند.

این درحالی ‌است که طبق توافقات صورت گرفته در جلسه شورای تامین استان که روز شنبه به صورت اضطراری برای تصمیم‌گیری همین موضوع برگزار شده بود، محل دفن شهدا از محوطه امیرچخماق به ضلع شرقی این میدان منتقل شد. با این‌حال پس از اخذ این تصمیم، عده‌ای متحصن که گفته می‌شود در هر ساعت به تعداد آن‌ها اضافه می‌شد، میدان را قرق کردند و مانع از انجام تصمیمات شواری تامین استان شدند.

پیش از این نیز در اقدامی غیرقانونی و در حالی که عصر روز شنبه جلسه شورای تامین با حضور نماینده ولی فقیه برگزار می‌شد، قبرهای کنده شده در حال آجرچینی بودند. با این‌حال هیچ نهاد قانونی و اجرایی در استان مانع از فعالیت‌های غیرقانونی نشد.

step0001

پس از برگزاری جلسه شورای تامین استان، روز یکشنبه (30 آذرماه) استانداری یزد طی بیانیه‌ای از مردم یزد دعوت کرد تا در روز سه شنبه 2 دی ماه ساعت 9 صبح در مراسم تشییع و تدفین هشت شهید گمنام که از صحن قدس امامزاده جعفر تا ضلع شرقی مجموعه امیرچخماق برگزار می شود حضور یابند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد قرار بود، مراسم تشییع و تدفین این شهدا، از صحن قدس امامزاده جعفر  تا ضلع شرقی مجموعه امیر چخماق برگزار می شود و ضلع شرقی مجموعه امیر چخماق، به نام باب الشهدای حسینیه ی امیر چخماق نام‌گذاری می‌شود.

این درحالی است که یک‌روز قبل از وعده استانداری، شهدا به طور غیرقانونی در محوطه اصلی میدان تاریخی امیرچخماق خاکسپاری شدند.

همچنین پیش از این مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز مخالفت خود را با اجرای دفن شهدای گمنام در میدان تاریخی امیرچخماق اعلام کرده بود.

وی به سه دلیل مخالف اجرای این طرح بود. نخست این‌که طبق ضوابط و قوانین حاکم بر ثبت اماکن تاریخی هرگونه دفن اموات در این قبیل اماکن یا محوطه‌‌های تاریخی ممنوع است. دوم آن‌که فعالیت‌های پژوهشی در محدوده امیرچخماق، اعمم از فعالیت‌های باستان‌شناسی آن تکمیل نشده و به همین علت هرگونه حفاری به هر دلیلی منجر به مخدوش شدن لایه‌های باستانی و تداخل در روند مطالعات علمی است؛ و سوم آن‌که خود مجموعه امیر چخماق دارای طرح نجات بخشی است. همانطور که می‌دانید احتمال ریزش یکی از مناره ها وجود دارد که برای جلوگیری از بحث تخریب آن باید طرح هایی اجرا شود. به عنوان مثال ممکن است نیاز به گودبرداری و سایر اقدامات حفاظتی و مرمتی داشته باشد.

از سوی دیگر “درویش امیری”، معاون امور استان‌ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که دفن شهدا در میدان تاریخی امیرچخماق یزد پیامدهای خوبی ندارد که از آن‌جمله احتمال ثبت نشدن این میدان در فهرست میراث جهانی است.