خالق «۱۲ سال بردگی» به عضویت انستیتو فیلم بریتانیا در آمد

0
170

استیو مک کویین کارگردان بریتانیایی که با فیلم «۱۲ سال بردگی» در سراسر جهان شناخته شد یک جایزه از انستیتو فیلم بریتانیا می‌گیرد.

 کارگردان «۱۲ سال بردگی» با دریافت جایزه عضویت انستیتو فیلم بریتانیا تقدیر می‌شود. او جوان‌ترین کارگردانی است که بالاترین جایزه این انستیتوی ملی را دریافت می‌کند.

استیو مک‌کویین هنرمند آثار بصری که سه فیلم بلند تحسین شده نیز در کارنامه‌اش دارد، بالاترین افتخار انستیتو فیلم بریتانیا را دریافت می‌کند. او این جایزه را که ۱۵ اکتبر در فستیوال فیلم لندن به وی اهدا می‌شود ۶ روز پس از جشن تولد ۴۷ سالگی‌اش دریافت می‌کند و به همین دلیل جوان‌ترین هنرمندی خواهد بود که به افتخار دریافت این جایزه نایل می‌شود.

 مک کویین جایزه ترنر را سال ۱۹۹۹ دریافت کرد و به سرعت راه پیشرفت را طی کرد و به یکی از فیلمسازان تحسین شده بریتانیایی بدل شد. او سال ۲۰۰۸ «گرسنگی» را ساخت و «شرم» را سال ۲۰۱۱ و بعد با فیلم «۱۲ سال بردگی» جایزه اسکار را از آن خود کرد.

از دیگر برندگان جایزه انستیتو فیلم بریتانیا ونسا ردگریو، الیزابت تیلور، آلک گینس بوده‌اند و فیلم‌سازانی چون مارتین اسکورسیزی، مایک لی، کن لوچ و دنی بویل نیز این جایزه را دریافت کرده‌اند.

مک کویین این جایزه را افتخاری خواند و گفت: اولین بار ۲۸ سال پیش پای به کتابخانه و سینمای انستیتو فیلم بریتانیا گذاشتم. از این که حالا از اعضای افتخاری این انستیتو هستم و در فهرست این افراد والا قرار گرفته‌ام خاکسارانه و واقعا احساس افتخار می‌کنم.

جاش برگر رییس این موسسه نیز از مک کویین به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین هنرمندان بریتانیایی ۲۵ سال اخیر یاد کرد که با فیلم‌های کوتاه و بلندش انسانیت را تشویق می‌کند و با تاکید بر موارد خشن غیرانسانی و با شعر و سبک‌ تصویری‌اش، انسانیت را یادآوری می‌کند. این جایزه که از سال ۱۹۸۳ تاسیس شده در سال‌های نخست به چهره‌هایی چون اورسون ولز، ساتیاجیت رای، امریش پسبورگر، مایکل پاول، دیوید لین و مارسل کارنه تعلق گرفت. از آن زمان تاکنون بیش از ۸۰ چهره برجسته دنیای هنر و سینما با این جایزه به عضویت افتخاری این موسسه درآمده‌اند که عثمان سمبنه و کلینت ایستوود هم از جمله آنها هستند. هیو گرانت در ماه فوریه و کیت بلانشت در سال ۲۰۱۵ و آل پاچینو در سال ۲۰۱۴ از چهره‌های جدیدی بودند که این افتخار شامل حالشان شد.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، استیو مک کویین امسال در حال کار کردن روی یک مینی سریال ۵ قسمتی برای بی‌بی سی درباره جامعه مهاجران در لندن غربی در اواخر دهه ۱۹۶۰ تاکنون بوده است. او اولین و تنها کارگردان سیاه‌پوستی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده است.