حذف سپاه از فهرست تروریستی خیانت به متحدان است

0
219

۱۴ قانونگذار آمریکایی با ارسال نامه‌ای به رئيس‌جمهور این کشور در مورد حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هشدار داده‌اند.

آن‌ها چنین تصمیمی را “به‌شدت نادرست” و “خیانت به شرکا و متحدان” آمریکا خوانده‌اند.

حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا از خواست‌های کلیدی جمهوری اسلامی برای احیای توافق اتمی با این کشور (برجام) است.

نامه در حالی ارسال شده که طبق برخی گزارش‌ها، دولت بایدن در حال بررسی خارج کردن نام سپاه از این فهرست است.

نویسندگان نامه گوشزد کرده‌اند که حذف نام نهادی که “به اقدامات تروریستی ادامه می‌دهد” به جهان نشان خواهد داد که این‌‌گونه نام‌گذاری‌ها “ابزاری سیاسی” در دست دولت آمریکاست تا هر زمان که لازم افتد در جهت “منافع سیاسی یا تجاری” خود آن را تغییر دهد.

در این نامه، به اقدامات سپاه پاسداران در لبنان، سوریه، یمن و بحرین اشاره شده  و سناتورها سپاه را مسئول کشته شدن صدها نیروهای آمریکا در عراق خوانده‌اند. جان کندی، تد کروز، لیندزی گراهام از جمله امضاکنندگان نامه هستند. 

دویچه وله نوشت؛ هفته گذشته مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ سنای آمریکا نیروی برون‌مرزی سپاه (قدس) را تروریستی نامید و با برداشتن نام آن از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد.

پس از آن جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جو بایدن نیز همچون مارک میلی معتقد است که “نیروی قدس سپاه پاسداران تروریستی است.”