جمهوری اسلامی از برجام برای تامین مالی تروریسم استفاده خواهد کرد

0
53

درحالی‌که تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام»، به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، مخالفت‌ها در آمریکا نیز نسبت به بازگشت بی قید و شرط به برجام نیز شدت می‌گیرد.

ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، با انتقاد از برنامه‌های داخلی جنت یِلِن، وزیر خزانه‌داری دولت بایدن، در توییتر خطاب به وی نوشت: «حالا می‌خواهید تحریم‌ها را از روی جمهوری اسلامی بردارید؟ رژیمی که تروریست‌های حماس را تامین مالی می‌کند، می‌خواهد اسرائیل را نابود کند، و از آمریکا متنفر است؟ شما چشمان‌تان را روی واقعیت بسته‌اید.»

یلن روز پنجشنبه 27 مه 2021، گفته بود که در صورت بازگشت جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای و عمل به تعهداتش، واشینگتن تحریم‌ها را کاهش خواهد داد.

در همین حال، 24 قانون‌گذار آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به جو بایدن، علیه بازگشت به برجام هشدار دادند.

در این باره، دیوید شووِیکِرت، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت آریزونا در توییتر خود نوشت: «من و چند قانونگذار دیگر امروز نامه‌ای به دولت بایدن نوشتیم، و تاکید کردیم که نباید به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی بازگردد، و نباید هیچ‌کدام از تحریم‌ها را از روی جمهوری اسلامی بردارد. اگر به این توافق بازگردیم، به رهبران ایران پیشکشی تقدیم کرده‌ایم که شایستگی‌اش را ندارد، و در نهایت مستقیما به جیب حماس می‌رود.»

العربیه نوشت؛ در بخشی از نامه قانون‌گذاران خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «همه می‌دانند که ایران، که به طور پیوسته حقوق انسانی مردم کشور خودش را نقض می‌کند، تامین‌کننده مالی تروریسم در خاورمیانه و فراتر از آن است…. دقیقا به همین دلیل است که وزارت خارجه ایالات متحده از سال 1984 رژیم ایران را تحت عنوان حامی تروریسم حکومتی شناخته است.»

قانون‌گذاران آمریکایی در انتهای نامه خود، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی برای تامین مالی حماس و دیگر گروه‌های تروریستی استفاده خواهد کرد، از بایدن خواستند به تعهداتش در قبال امنیت اسرائیل عمل کرده و دست جمهوری اسلامی برای تعرض به این کشور را باز نگذارد.