جان کری: بیش از ۹۵ درصد تحریم‌ها علیه ایران به‌قوت خود باقی می‌ماند

0
158

جان کری  دیروز سعی کرد اعضای کمیته بانکی سنا آمریکا را در مورد سبک کردن تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در تلاش است نمایندگان کنگره را متقاعد کند تحریم بیشتری علیه ایران وضع نکند می‌گوید بیش از ۹۵ درصد تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی خواهند ماند و فقط آزاد کردن بخش ناچیزی از ۴۵ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در حساب‌های بانکی کشورهای مختلف مدنظر آمریکا است.

این نخستین بار است که دولت آمریکا آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران را مطرح کرده است.

آقای کری تاکید کرد هر توافقی با ایران کاملا “امن” خواهد بود و ضامن اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا که سعی دارد نمایندگان کنگره آمریکا را برای توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش متقاعد کند، امروز (پنج شنبه ۲۳ آبان) به شبکه MSNBC گفت پیش از آنکه تحریم‌ها اثرگذار شوند ایران از فروش نفت سالانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد درآمد داشت اما در حال حاضر “این مبلغ به ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و این مبلغ هم در حساب‌های بانکی در کشورهای مختلف دنیا مسدود شده و آنها (ایران) به این پول دسترسی ندارد.”

آقای کری گفت “حرف ما آزاد کردن بخش ناچیزی از این مبلغ است چون شما باید کاری انجام دهید تا برای آن‌ها ارزش داشته باشد که بگویند ما برنامه خود را در وضعیت فعلی متوقف می‌کنیم و در واقع آن را به عقب برمی گردانیم.”

ایران و کشورهای ۱+۵ سومین دور گفتگوها را پس از ریاست جمهوری حسن روحانی هفته آینده در ژنو ادامه خواهند داد.

دور قبلی در حالیکه که امید زیادی به توافق وجود داشت و حتی مدت مذاکرات تمدید شد، در نهایت بدون‌نتیجه به پایان رسید؛ اما طرفین مذاکره اذعان کردند به توافق بسیار نزدیک شده بودند.

به گزارش بی بی سی؛  سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید ایران پیشنهاد آمریکا را پذیرفته بود اما تغییرات لحظه آخر مانع از توافق شد.

به عقیده آقای کری، توافق بسیار نزدیک بود و ففط در چهار پنج مورد اختلاف نظر وجود داشت اما مذاکره‌کنندگان ایران تصمیم گرفتند پیشنهاد روی میز را امضا نکنند و برای مشورت بیشتر به تهران برگردند.

البته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روایت آقای کری را رد کرد و رسانه های ایران هم فرانسه را مانع نهایی شدن توافق دانستند.

وزیر خارجه آمریکا دیروز در پشت درهای بسته سعی کرد نمایندگان کنگره آمریکا را متقاعد کند از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران خودداری کنند چرا که این کار “اعتقاد به این مذاکرات را از بین می‌برد و در واقع آن را متوقف و متلاشی می کند.”

آقای کری گفت امروز صبح با بنیامین نتاناهو نخست وزیر اسرائیل صحبت کرده تا خشم او را از توافق قریب الوقوع با ایران تخفیف دهد. او به آقای نتانیاهو اطمینان خاطر داده که آمریکا هم مثل اسرائیل معتقد است ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

آقای کری اضافه کرد در حالیکه او تلاش می‌کند کنگره آمریکا را از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران منصرف کند اسرائیل معتقد است در زمانی که گفتگوهای ایران و ۱+۵ در جریان است باید تحریم‌ها علیه ایران سنگین‌تر شود.

“ما در مورد هدف اختلاف نظر نداریم؛ در مورد روش اختلاف داریم. ما فکر می‌کنیم باید این قدم اول را برداریم اما نتانیاهو عقیده دارد که با تشدید تحریم‌ها، باید فشار را بر ایران بیشتر کرد تا مجبور شود کاری را انجام دهد که تا به حال مایل به انجام آن نبوده است.”

وزیر خارجه آمریکا گفت با وجود این اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل در مورد خطر برنامه هسته ای ایران هم‌نظر هستند و “ایران نمی تواند برنامه صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد اما در واقع این برنامه فریبی بیش نباشد.”

ایران همواره تاکید کرده برنامه هسته‌ایش برای مقاصد صلح‌آمیز است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی از اینکه ایران به دنبال سلاح اتمی است ارائه نکرده؛ اما کشورهای غربی می‌گویند ایران به بعضی سوال‌ها در باره این برنامه پاسخ نداده و به خواسته‌های جامعه بین‌‎المللی اعتنا نکرده است.