توصیه ضروری برای مصاحبه با حسن روحانی در نیویورک

0
131

 سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، همزمان با سفر حسن روحانی به نیویورک، توصیه‌ای به روزنامه‌نگاران و رسانه‌هایی کرده که می‌خواهند با رئیس جمهوری جمهوری اسلامی مصاحبه کنند.

گزارش‌گران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در نیویورک خواسته به هنگام مصاحبه و یا در مصاحبه‌های مطبوعاتی، در باره‌ی بیلان نگران کننده وضعیت آزادی اطلاع رسانی در ایران، و وضعیت آزادی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی،از حسن روحانی توضیح بخواهند.

این سازمان بین‌المللی در بیانیه خود با اشاره به گزارش بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، در باره وضعیت حقوق بشر در ایران، بار دیگر تشدید سانسور در ایران و بی‌عملی رئیس دولت در این باره را تقبیح کرده است.

درحالی که دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود «احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران از سوی دستگاه قضایی و اعمال فشار نهادهای امنیتی بر رسانه‌ها» را تأیید کرده، گزارشگران بدون مرز نوشته که ابراز نظر‌ مقامات دولتی و در راس آن‌ها حسن روحانی و وزیر امور خارجه‌اش محمد جواد ظریف نیز اطمینان بخش نیستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روحانی، پیش از آغاز سفرش به نیویورک، در مصاحبه با شبکه امریکایی ان بی سی، در پاسخ به پرسش خبرنگار در باره‌ی بازداشت خودسرانه جیسون رضاییان روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست و همسرش یگانه صالحی گفت: «به هر حال این همه زندانی در دنیا هستند و تعدادی ایرانی هم توسط آمریكایی‌ها در زندان به سر می‌برند.»

گزارش‌گران بدون مرز در بیانیه‌ای که منتشر کرده اعلام کرده که این دو روزنامه‌نگار از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت، مدتی طولانی در سلول انفراد نگاه‌داری شده‌ و برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته‌اند.

همچنین این سازمان یادآوری کرده که جمهوری اسلامی ایران همچنان با ۵۲ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای و با هشت زن زندانی، بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگار و وب‌نگار زن است.

گزارشگران بدون مرز همچنین نوشته که پیش از سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک، خانواده‌های همکاران سایت «مجذوبان نور» بازداشت و ضرب و شتم شدند.

گزارش‌گران بدون مرز هرگونه اعمال خشونت علیه خانواده‌های زندانیان را محکوم کرده است.