توسعه دست رباتیک با قابلیت خود ترمیمی

0
172

دانشمندان”دانشگاه بروسل” و “دانشگاه کمبریج” اخیرا دست‌های رباتیک دارای قابلیت خودترمیمی توسعه داده اند که می توانند درد و آسیب را حس کنند و قسمت های آسیب دیده خود را بدون دخالت انسان ، تعمیر کنند.

دانشمندان اخیرا دست‌های رباتیک نرمی را با کمک فناوری چاپ ۳ بعدی توسعه داده‌اند که قادر به انجام طیف گسترده ای از کارها از جمله گرفتن اشیاء ظریف و نرم تا انجام جراحی های کم تهاجمی است و در صورت آسیب دیدگی قادر به ترمیم خود در عرض ۴۰ دقیقه و بدون کمک انسان است.

البته نرم بودن ساختار این دست‌ها آنها را در معرض آسیب در برابر اشیاء تیز یا فشار بیش از حد قرار می دهد اما جای نگرانی نیست چراکه این دست‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که بدون دخالت انسان می‌توانند ساختار خود را ترمیم کنند.

طی این مطالعه پژوهشگران پلیمرهای جدیدی تولید کردند که قابلیت خود ترمیمی دارند و می‌توانند به صورت خودکار طی ۴۰ دقیقه اجزای آسیب دیده خود را ترمیم کنند.

پروفسور “برام واندربورت” (Bram Vanderborght) از دانشگاه بروسل و نویسنده ارشد این مطالعه گفت:این گام مهمی است زیرا ما چندین سال است که در حال تلاش برای ساخت ربات‌هایی با قابلیت خود ترمیمی هستیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل،  از این ربات‌ها می‌توان در صنعت کشاورزی و برای چیدن میوه ها نیز استفاده کرد. اگر توسعه این ربات‌ها به همین صورت ادامه یابد طی چند سال آینده ربات‌ها به طور کامل جای نیروی کار انسانی را خواهند گرفت.