توافق آمریکا و اروپا برای ممانعت از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای

0
185

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه 24 مارس 2021 از توافق کشورش با اتحادیه اروپا برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای خبر داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جوزپ بوریل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی نگرانی آمریکا و اروپا را درباره نقض‌های توافق هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی، ابراز کردند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان این که توافق هسته‌ای دستاورد بین‌المللی چندجانبه است، از آمادگی ایالات متحده آمریکا برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی استقبال کرد.

پیش از این وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه در اشاره به تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، گفته بود کشورش به دنبال توافقی محکم با جمهوری اسلامی است که شامل موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده آن در منطقه شود.

العربیه نوشت؛ بلینکن در کنفرانسی خبری در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل گفت که دولت آمریکا به دنبال مذاکره برای رسیدن به توافقی فراگیر است.

او همچنین افزود:« با پیشنهاد اتحادیه اروپا به منظور بازگشت به گفتگوها موافقت کردیم، اما جمهوری اسلامی با برگزاری نشست مخالفت کرد، و اکنون توپ در زمین آن است».

جمهوری اسلامی اما بارها و از زبان تعدادی از مقامات خود با گسترش توافق هسته‌ای جهت دربرگرفتن موضوعاتی دیگر مخالفت کرده است، و شرط دست کشیدن از نقض تعهداتش هسته‌ای‌اش که در ماه‌های اخیر به مسأله‌ای بغرنج تبدیل شده را رفع همه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور از سوی آمریکا، عنوان کرده است.