تهدید خانواده مسعود شمس‌نژاد وکیل زندانی برای خودداری از اطلاع‌رسانی توسط وزارت اطلاعات

0
261

یک منبع مطلع گفت ماموران وزارت اطلاعات خانواده مسعود شمس‌نژاد، وکیل زندانی در ارومیه را تهدید کرده‌اند «تبلیغات و مصاحبه با سایت‌ها و تلویزیون‌های معاند و مخالف نظام» آزادی این وکیل کرد را به تاخیر خواهد انداخت و ممکن است باعث شود قاضی با آزادی او به قید وثیقه مخالفت کند.

مسعود شمس وکیل ۳۹ ساله ساکن ارومیه که سابقه بازداشت و زندانی شدن به دلیل دفاع از متهمان سیاسی-امنیتی را دارد، روز ۱۸ دی ماه ۹۷ پس از مراجعه به دادگاه ارومیه و پیگیری پرونده یکی از موکلانش توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. خبر بازداشت مسعود شمس‌نژاد نخست از سوی مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان منتشر شد. یک همکار نزدیک این وکیل دادگستری روز نهم بهمن گفت ماموران اطلاعات پس از بازداشت، دفتر وکالت او را تفتیش و پس از ضبط وسایل الکترونیکی و بخشی از پرونده‌ها دفتر را پلمپ کرده اند: «بعد از دستگیری با دستبند به دفتر وکالتش رفتند و پرونده ها و کامپیوتر و لپ تاپ و وسایل ارتباطی را توقیف کردند و از همانجا مستقیم به بازداشتگاه اداره اطلاعات بردند و بعد ده روز بازجویی به زندان ارومیه منتقل کردند.»

مسعود شمس‌نژاد به استناد گفتگوها و مصاحبه‌‌هایش در جریان دفاع و اطلاع‌رسانی درباره موکلانش به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است. یک منبع نزدیک به خانواده آقای شمس‌نژاد گفت ماموران وزارت اطلاعات خانواده‌اش را تهدید کرده اند که در صورت مصاحبه و تبلیغات خبری، مانع آزادی او خواهند شد: «اول به خانواده‌اش گفتند خبر را جایی منتشر نکنید و در سایت‌ها و تلویزیون‌های معاند و مخالف برای او تبلیغ و خبرسازی نکنید زود با وثیقه آزاد می‌شود، بعد بهانه آوردند که خبر را منتشر کردید و فعلا آزاد نمی‌شود، در صورتی که خبر را خانواده منتشر نکردند و ساکت بودند و تا الان گفتگویی نکردند، خبرها از طریق دیگری منتشر شده که ما و خانواده‌اش هم نمی‌دانیم و نمی‌شود جلویش را گرفت، وقتی به زندان ارومیه منتقل شد که همه با بیرون رابطه دارند و نمی‌شود به زور جلوی انتشار اخبار را گرفت.»

این منبع گفت مسعود شمس‌نژاد تاکنون وکالت تعداد زیادی از پرونده فعالان سیاسی متهم به ارتباط با احزاب کرد را به عهده داشته اما شخصا ارتباطی با هیچ حزب کردی نداشته و دفاع از متهمان را نمی‌توان به معنای دفاع از افکار و عقاید متهمان تلقی کرد: «ایشان را متهم کردند که علیه نظام و به نفع احزاب مخالف نظام تبلیغ کرده، این یک دروغ و تهمت است، ایشان وکالت افراد زیادی را به عهده داشته که متهم به ارتباط با احزاب غیرقانونی بودند و از آنها در دادگاه دفاع کرده و یا درباره پرونده آن‌ها با خبرگزاری‌ها مصاحبه کرده اما دفاع از یک متهم با دفاع از عقاید او یکی نیست، نمی‌شود وکیل مدافع یک دزد را متهم کرد که از دزدی دفاع کرده است.»

وکیل و فعال حقوق بشر کرد ۲۷ دی ماه ۹۷ پس از حدود ده روز بازجویی بدون دسترسی به وکیل و خانواده از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان ارومیه منتقل شد. منبع  گفت مسعود شمس‌نژاد هم اینک در یکی از بندهای عمومی زندان ارومیه نگهداری می‌شود و مسئولان زندان با انتقال او به بند سیاسی زندان ارومیه مخالفت کرده اند. پرونده مسعود شمس‌نژاد به شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رضا نجف زاده منتقل شده و دوستان و خانواده وکیل زندان امیدوارند دادگاه با آزادی آقای شمس نژاد موافقت کند: «بازپرسی با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه موافقت نکرده و گفته آن را به تصمیم دادگاه واگذار خواهد کرد، پرونده به شعبه سوم دادگاه انقلاب و قاضی نجف زاده ارجاع شده، ما منتظریم طبق قول‌های شفاهی که داده اند، دادگاه با وثیقه موافقت کند تا ایشان بتوانند تا زمان دادگاه و نهایی شدن رای آزاد شوند.»

مسعود شمس‌نژاد اخیرا وکالت فرخ عبدی و صلاح الدین رنجبر را به عهده داشته است که به دلیل اداره کانال‌های تلگرامی جداگانه بازداشت و به ترتیب به پنج سال و یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند و در زندان ارومیه نگهداری می‌شوند. آقای شمس‌نژاد وکالت برادران افشاری (حبیب الله و علی) را نیز به عهده داشت که از طریق عضویت در احزاب کردی مخالف حکومت ایران بازداشت و در پروسه‌ای مبهم و غیرشفاف به اعدام محکوم شدند و اواخر بهمن ۱۳۹۳ به طور مخفیانه در زندان ارومیه به دار آویخته شدند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ مسعود شمس‌نژاد پیش از این نیز با اتهامات مشابه بازداشت و به حبس محکوم شده است. این وکیل دادگستری ۱۹ اردیبهشت ۹۳ به اتهام تبلیغ علیه نظام و به نفع احزاب اپوزیسیون کرد و نشر اکاذیب بازداشت شد و پس از یک ماه با قرار وثیقه آزاد شد. علی شیخلو قاضی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه در اواخر اردیبهشت ۹۳ مسعود شمس‌نژاد را به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرد، این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. وکیل و فعال حقوق بشر کرد ۲۷ مهر ۹۳ برای تحمل حبس به زندان ارومیه منتقل شد و ۲۲ دی ماه با پایان محکومیت آزاد شد.