انتقال جعفر عظیم‌زاده به زندان اوین برای تحمل حبس و صدور قرار وثیقه برای پروین محمدی

0
280

اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت جعفر عظیم‌زاده و پروین محمدی، دو تن از اعضای هیئت مدیره این تشکل کارگری خبر داده است. این دو فعال کارگری بعد ازظهر ۹ بهمن در کرج بازداشت شدند، جعفر عظیم‌زاده برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان اوین منتقل شده و پروین محمدی نیز با قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی بازداشت شد و بنا به قول مقامات قضایی طی روزهای آینده با تامین وثیقه آزاد خواهد شد.

ارگان خبری اتحادیه آزاد ایران نوشته ماموران مسلح پس از محاصره خانه پروین محمدی، جعفر عظیم‌زاده و سپس پروین محمدی را بازداشت و به کلانتری منتقل کرده‌اند: «۱۷ مأمور امنیتی تماما مسلح که مشخص نبود چه ارگانی بودند با باز کردن درب اصلی و محاصره کل ساختمان به محل زندگی خانم پروین یورش بردند و جعفر عظیم زاده که مهمان ایشان بود بازداشت و به کلانتری ۱۱ فردیس کرج تحویل دادند و با توقف یک خودرو با افراد مسلح در مقابل درب ساختمان از خروج خانم پروین محمدی ممانعت به عمل آوردند و ساعتی بعد خانم پروین محمدی را نیز بازداشت و به کلانتری ۱۱ تحویل دادند.»

یک منبع مطلع گفت قرار بوده پروین محمدی بعد ازظهر روز دهم بهمن آزاد شود اما به دلیل مشکلات اداری وثیقه آماده نشده و آزادی این فعال کارگری به روزهای آینده موکول شده است.

جعفر عظیم‌زاده، کارگر جوشکار ۵۲ ساله، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ و یک روز قبل از روز جهانی کارگر بازداشت شد و پس از ۴۶ روز بازجویی و انفرادی، با سپردن وثیقه آزاد شد. او به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز کارگری، به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شد. در دهم اسفند سال ۹۳، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، جعفر عظیم زاده را با این اتهامات به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در فضای مجازی و رسانه ها محکوم کرد. این احکام بر خلاف ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تجمیع نشد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد ولی به آقای عظیم زاده ابلاغ نشد و این فعال کارگری ۱۷ آبان ۱۳۹۴ پس از دریافت احضاریه، خود را به زندان اوین معرفی کرد و از آن زمان در این زندان به سر می برد.

از جمله مصادیق اتهامات عظیم‌زاده، تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران، تشکیل اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار، همکاری با کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری، شرکت در تجمع روز جهانی کارگر پارک لاله در سال ٨٨، هدایت کارگران در اعتراضات کارگری سال ٨۴، اقدام به تشکیل و برنامه ریزی و مدیریت تجمعات کارگری در زمان دولت جدید و تهدید به تجمع و اعتصاب در اسفند ماه سال ۹۲ بوده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ عظیم‌زاده همچنین به علت جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران و تجمعات در مقابل مجلس و وزارت کار و هدایت و اجرای این تجمعات، اعتراض به حداقل دستمزد مصوب، شکایت از سعید مرتضوی به نمایندگی هزار کارگر، اعتراض به ایجاد تغییرات ضدکارگری در قانون کار، نشست و ملاقات با دیگر تشکل های مستقل کارگری از قبیل سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه  و مصاحبه با برخی رسانه‌های برون مرزی محکوم شده است.