تلاش گروهی از سناتورها برای جلوگیری از تایید نهایی پیروزی جو بایدن

0
94

گروهی از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در آمریکا می گویند از تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات خودداری خواهند کرد مگر آنکه کمیسیونی برای تحقیق درباره ادعاهای تقلب در انتخابات ایجاد شود.

این یازده سناتور جاری و منتخب به رهبری تد کروز می خواهند فرصتی ده روزه برای رسیدگی به ادعاهای تقلب انتخاباتی پیش از تایید نتایج در نظر گرفته شود.

با این حال بعید است این گروه موفق شوند چون انتظار می رود بیشتر سناتورهای جمهوری خواه در کنار همه دمکرات ها در روز ششم ژانویه به تصدیق پیروزی جو بایدن رای دهند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها ادعای تقلب را بدون ارائه شواهد تکرار کرده و از پذیرش نتایج انتخابات سوم نوامبر خودداری کرده است.

با این حال تلاش های حقوقی او برای تغییر نتیجه در دادگاه ها شکست خورده است.

سیستم موسوم به “کالج انتخاباتی” (الکتورال کالج) آمریکا – که امتیازاتی را براساس کسب آرای عمومی در هر ایالت به یکی از دو نامزد می دهد – روز ۱۴ دسامبر پیروزی آقای بایدن را با ۳۰۶ رای در مقابل ۲۳۲ رای تایید کرد.

با این حال کنگره باید در روز ششم ژانویه آرای کالج انتخاباتی را تایید کند. برنده انتخابات و معاون او در روز ۲۰ ژانویه در برابر کنگره سوگند خواهند خورد.

متحدان ترامپ چه می خواهند؟

این یازده سناتور روز شنبه در نامه ای نوشتند که انتخابات ماه نوامبر “با ادعاهای بی سابقه تقلب، نقض (مقررات) و اعمال ضعیف قانون انتخابات و سایر بی نظمی ها همراه بود.”

آنها با اشاره به سال ۱۸۷۷ – زمانی که یک کمیته فراجناحی برای تحقیق درباره نتایج رای گیری در سه ایالت که نامزدهای هر دو حزب در آن مدعی پیروزی شده بودند تشکیل شد – کنگره را به انتصاب کمیسیونی برای “حسابرسی اضطراری ده روزه در مورد نتایج انتخابات در ایالت های مورد مناقشه” ترغیب کردند.

آنها گفتند: “زمانی که این تحقیقات کامل شد، ایالات راسا یافته های کمیسیون را ارزیابی خواهند کرد و در صورت لزوم می توانند برای تصدیق تغییر در نتیجه آرا جلسه ویژه قانونگذاری تشکیل دهند.”

با این حال آنها اضافه کردند که بعید است موفق شوند: “ساده انگار نیستیم. کاملا انتظار داریم که بیشتر دمکرات ها یا همه آنها و شاید بیش از چند جمهوری خواه طور دیگری رای دهند.”

اقدام آنها غیر از تلاش سناتور جاش هالی از میزوری است که گفته به دلیل تردید در مورد سلامت انتخابات نتیجه تایید شده از سوی کالج انتخاباتی را رد خواهد کرد.

گروهی از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان کنگره هم قصد دارند نتایج انتخابات را به چالش بکشند.

آخرین تلاش متحدان آقای ترامپ در این زمینه روز شنبه بی نتیجه ماند.

قاضی دادگاهی در ایالت تگزاس درخواستی را که توسط لوئی گوهرت، جمهوری خواه، ارائه شده بود و در آن خواسته بود مانع تأیید نتیجه نهایی انتخابات توسط مایک پنس، معاون رئیس جمهوری شود، رد کرد.

آقای گوهرت، نماینده حزب جمهوری خواه در کنگره، به تلویزیون نیوزمکس گفت که قصد دارد به این حکم قاضی تگزاس اعتراض کند.

روز ششم ژانویه چه می شود؟

اعتراض حتی یک عضو مجلس نمایندگان و یک عضو مجلس سنا به نتایج تایید شده از سوی کالج انتخاباتی باید در یک مناظره دو ساعته به بحث و بعد به رای گذاشته شود.

اما برای رد نتایج کالج انتخاباتی، باید اکثریت اعضای دو مجلس به نفع نماینده معترض رای دهند. این سناریو تقریبا غیرممکن به نظر می رسد چون دمکرات ها در مجلس نمایندگان اکثریت دارند و برخی جمهوری خواهان در سنا گفته اند که نتایج را زیر سوال نخواهند برد.

چهره های ارشد حزب جمهوری خواه تاکید کرده اند که نقش سنا در تصدیق نتایج عمدتا تشریفاتی است و نباید به فرصتی برای مناظره طولانی درباره نتایج بدل شود.

میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا پیروزی آقای بایدن را به رسمیت شناخته و از اعضای حزب خود خواسته است به آن اعتراض نکنند.

سناتور میت رامنی از یوتا که تنها جمهوری خواهی بود که سال پیش در جریان استیضاح دونالد ترامپ رای به محکومیت او داد هم از این اقدام ابراز تاسف کرده است.

او در بیانیه ای نوشت: “هرگز تصور نمی کردم که در بزرگترین دمکراسی جهان شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. آیا واقعا اصول اولیه چنین تحت الشعاع خواسته های (سیاسی) قرار گرفته؟”.

تیم آقای بایدن هنوز به اقدام تازه این ۱۱ سناتور برای اعتراض به نتیجه انتخابات واکنش نشان نداده است.

با این حال جن ساکی سخنگوی آقای بایدن در مورد اقدام سناتور هالی گفت: “مردم آمریکا در این انتخابات با قاطعیت حرف خود را زده اند و ۸۱ میلیون نفر به جو بایدن و کامالا هریس رای داده اند.”

بی بی سی نوشت؛ “کنگره نتایج انتخابات را تصدیق خواهد کرد همانطور که هر چهار سال یک بار می کند.”