بنیامین نتانیاهو: اسرائیل به جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد لبنان را به سکوی پرتاب موشک تبدیل کند

0
220

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، هشدار داد که کشور او تبدیل لبنان را به «یک سکوی عظیم پرتاب موشک» از سوی ایران «تحمل نخواهد کرد». بنیامین نتانیاهو که پیش از این در بارۀ اقدامات جمهوری اسلامی در سوریه و تلاش این کشور برای استقرار نیرو در همسایگی اسرائیل هشدار داده بود، صبح دوشنبه ٢٩ ژانویه، پیش از سفر به مسکو، یکبار دیگر فاش کرد که موضوع گفتگوهای وی با ولادیمیر پوتین، آگاه کردن وی از ارادۀ اسرائیل مبنی بر عدم پذیرش استقرار نیروهای جمهوری اسلامی و شبه نظامیان زیر فرمان این کشور در سوریه و لبنان است.

نخست وزیر اسرائیل گفت در دیدار با رئیس جمهوری روسیه در بارۀ «تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی برای استقرار نظامی خود در سوریه» مذاکره خواهد کرد. وی تاکید کرد که «این استقرار بهیچ روی برای اسرائیل قابل قبول نیست و این کشور برای جلوگیری از آن اقدام خواهد کرد». بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که در ملاقات خود با ولادیمیر پوتین در بارۀ «اقدامات جمهوری اسلامی برای تبدیل لبنان به یک سکوی پرتاب موشک‌های هدف گیر که بسوی اسرائیل نشانه می روند» نیز گفتگو خواهد کرد. وی تاکید کرد که اسرائیل «این را نیز تحمل نخواهد کرد».

همزمان با اظهارات و سفر بنیامین نتانیاهو به مسکو، سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار مقاله‌ای به زبان عربی در چند پایگاه‌ خبری لبنانی جمهوری اسلامی را به تلاش «برای تاسیس واحدهای تولید موشک در جنوب لبنان» متهم ساخت و نوشت برخی مقامات لبنانی با «اقدامات خود و برخی با خودداری از اقدامات [لازم] در حال تبدیل کشور خود به کارخانۀ بزرگی برای تولید موشک هستند».

ژنرال «رُنِن مانِلیس» در مقالۀ خود با اشاره به «تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استقرار نظامی خود در لبنان و تقویت حزب‌الله این کشور، می‌نویسد اینک دیگر «موضوع انتقال سلاح، پول و یا مشاوره نیست، بلکه جمهوری اسلامی در عمل شعبۀ تازه‌ای از [نیروهای مسلح خود را] در لبنان مستقر کرده است». وی مقامات لبنان را نیز مورد انتقاد قرار داده و می نویسد «جمهوری اسلامی و حزب‌الله هم اکنون در برابر چشمان دولت در حال احداث زیربنای تاسیسات تروریستی و ایجاد یک کارخانۀ تولید سلاح هستند». وی تلویحاً می‌نویسد که در پی حملات نظامی اسرائیل به اهداف چندی در خاک سوریه، جمهوری اسلامی دریافته که این کشور مامن قابل اطمینانی برای ایجاد تاسیسات تازۀ نظامی نیست و بنابراین تصمیم گرفتند، با برخورداری از برخی حمایت‌ها در لبنان، ساختارهای مورد نظر را در منطقه زیر کنترل حزب‌الله در جنوب این کشور احداث نمایند.

اسرائیل که خود را از نبردهای جاری در سوریه برکنار نگاه داشته، تا کنون چندین بار در خاک این کشور برخی تاسیسات و یا کاروان‌ها و کامیون‌های حامل سلاح را هدف حمله قرار داده است.

 دیدار بنیامین نتانیاهو از مسکو و گفتگوهای او با ولادیمیر پوتین به منظور تاکید بر تداوم همکاری و توافقی است که میان نیروهای نظامی روسیه و اسرائیل در سوریه وجود دارد. بر اساس این توافق نیروهای روسی از برخورد با هواپیماهای اسرائیلی بر فراز خاک سوریه احتراز می‌کنند. این توافق این چنین به نیروهای اسرائیل اجازه ‌می‌دهد اهداف منافی منافع این کشور را در خاک سوریه بمباران کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ بنوشتۀ رسانه‌ها، اسرائیل در ژوئن ٢٠١٧ از طریق کشورهای اروپائی به ایران هشدار داده است که احداث تاسیسات تولید سلاح در جنوب لبنان، با واکنش شدید روبرو خواهد شد.