عضو ارشد حزب راستگرای آلمان: مقابله با اسلام ضروری است

0
227

بیورن هوکه، عضو ارشد حزب “آلترناتیو برای آلمان” اعلام کرد که در صورت کسب قدرت با اسلام در “تنگه بسفر” مقابله خواهد شد. به گفته هوکه حزبش از ساخت مساجد در آلمان و اروپا جلوگیری خواهد کرد.

بیورن هوکه، رئیس حزب راستگرای “آلترناتیو برای آلمان” در ایالت تورینگن در گفت‌وگویی اعلام کرد که در صورت قدرت‌گیری حزبش، با اسلام نه در آلمان، بلکه باید در ترکیه مقابله شود.

گفت‌وگو بیورن هوکه در مجله “بنتو” و روزنامه “دی ولت” آلمان منتشر شده است. ظاهراً این مصاحبه در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸صورت گرفته، اما متن کامل آن تا پیش از این  منتشر نشده بود.

هوکه درباره ضرورت مقابله با اسلام گفت: «ما به هر صورت در آلمان قدرت را تصاحب خواهیم کرد و سپس دست به اجرای اقداماتی خواهیم زد که ضروری هستند تا بتوانیم در آینده نیز زندگی آزادانه‌ای داشته باشیم. در این صورت ما  خط ‌مشی را دنبال خواهیم کرد تا که در تنگه بسفر سه “میم” بزرگ یعنی محمد، موذن و مناره پایان یابند.»

به گفته این سیاستمدار راستگرا،  حزب “آلترناتیو برای آلمان” در حال حاضر تلاش می‌کند که از ساخت “مسجد و مناره” در آلمان و اروپا جلوگیری شود. به گفته هوکه از این پس مسلمانان نباید با استناد به “آزادی دین”بتوانند دست به ساخت مسجد در اروپا بزنند.

سخنان هوکه بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و با انتقاد‌های فراوانی مواجه شده است. به گفته ناظران سیاسی استفاده از “تنگه بسفر” ناروشن است، زیرا معلوم نیست که مقابله‌ی این حزب راستگرا با اسلام در کجا باید رخ دهد. “در کل ترکیه یا از غرب تنگه بسفر به سوی اروپا؟”

به گفته یکی از منتقدان “این مقابله” می‌تواند به سه شکل تفسیر شود. «نخست: اسلام نباید از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی سرایت کند. دوم: اسلام نباید از تنگه بسفر به سمت اروپا گسترش یابد و حتی نباید حضور اسلام در بخش اروپایی ترکیه را تحمل کرد. و تفسیر سوم که بسیار عجیب و غیرواقعی به نظر می‌رسد مقابله با اسلام را در کل خاک ترکیه هدف خود قرار می‌دهد.»

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که در برخی از کشورهای اروپایی نظیر کوزوو و بوسنی‌هرزگوین شمار شهروندان مسلمانان بسیار قابل‌توجه است.

هوکه به عنوان سخنگوی ناسیونالیست‌های افراطی

هوکه به‌رغم حملات شدید به گسترش اسلام در اروپا تاکید کرد که “دشمنی” با اسلام ندارد. وی مدعی شد که رفتاری مداراجویانه در قبال موضوعات مذهبی دارد. او افزود: «اما اسلام با ارزش‌ها و شیوه زندگی ما سازگاری ندارد.»

به گفته هوکه “موطن اسلام کشورهای مشرق‌زمین و آفریقایی هستند و این دین جایی در آلمان و اروپا ندارد.”

رئیس حزب آلترناتیو برای آلمان در ایالت تورینگن در خاتمه تصریح کرد: «تا زمانی‌که مسلمانان ساکن آلمان از قوانین این کشور تبعیت کنند باید با آنها مدارا کرد، اما آنهایی که تابع قوانین نیستند آینده‌ای در این کشور ندارند.»

موضع‌گیری‌های “تحریک‌آمیز” بیورن هوکه درباره اسلام تا کنون مخالفت‌های زیادی را در پی داشته است. تاجایی‌که حتی فراوکه پتری، رئیس پیشین “حزب آلترناتیو برای آلمان” خواستار اخراج هوکه از این حزب شده بود.

به گزارش دویچه وله؛ اما اعضای این حزب در ایالت تورینگن با حمایت از بیورن هوکه مانع از اخراج او شدند. به گفته ناظران سیاسی با توجه به سیاست‌های “اسلام‌ستیزانه‌ی” رهبران کنونی حزب “آلترناتیو برای آلمان”، بیورن هوکه محدودیتی برای ابراز نظرات خود درباره اسلام نمی‌بیند.