بریتانیا : جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد

0
82

دومینیک راب، وزیر امور خارجۀ بریتانیا، در پایان ملاقات با همتایان فرانسوی و آلمانی خود که روز پنجشنبه دهم سپتامبر در لندن و دربارۀ ایران برگزار شد گفت که جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد.

وزیر امور خارجۀ بریتانیا بار دیگر تأکید کرد که حکومت اسلامی باید به برجام متعهد بماند و به کلیه تعهدات خود به این توافقنامه عمل کند. وزرای امور خارجۀ سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام امروز نشست ویژه ای دربارۀ جمهوری اسلامی در لندن برگزار کردند.

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ آمریکا از بیستم سپتامبر آینده “سازوکار ماشه” در مورد جمهوری اسلامی به کار خواهد افتاد که چیزی جز احیا و بازگشت کلیه تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی نیست. اگر چه کشورهای اروپایی با این طرح در شورای امنیت مخالفت کرده اند، اما با هدف آمریکا برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی و یا دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح های متعارف همسو هستند.

در پی خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی نیز تدریجاً تعهدات خود را به این توافق کاهش داده است، به طوری که ذخیرۀ اورانیوم غنی شدۀ جمهوری اسلامی و غلظت غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی از میزان مجاز در برجام بمراتب فراتر رفته است.

رادیوفرانسه نوشت؛ جمهوری اسلامی همچنین سرگرم احداث تأسیسات جدیدی در دل کوه های نطنز برای کاربست نسل جدید دستگاه های غنی کنندۀ اورانیوم است.