آژانس هسته‌ای: ذخیره اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی 10 برابر حد مجاز است

0
329

آژانس جهانی انرژی هسته‌ای جمعه 4 سپتامبر اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی در حال حاضر 10 برابر بیشتر از مقدار ذکر شده در برجام است که ایران در سال 2015 با قدرت‌های بزرگ امضا کرد.

بر اساس برجام، داشتن 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیبی معادل 202.8 کیلو اورانیوم جایز است درحالی که بر اساس گزارش کنونی آژانس جهانی، ذخیره اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی در حال حاضر به 2015 کیلوگرم می‌رسد.

آژانس هسته‌ای همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی به بازرسان این آژانس اجازه دسترسی به یکی از دو مرکز اعلام نشده مشکوک به داشتن فعالیت‌های هسته‌ای را داده‌ است.

در ادامه گزار ش آمده‌ است که بازدید از دومین هسته‌ای مشکوک در همین ماه انجام خواهد گرفت.

دو مرکز مشکوک

رفائل گروسی مدیر کل آژانس جهانی انرژی هسته‌ای و علی اکبر صالحی مدیر سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جمهوری اسلامی با دسترسی بازرسان به این دو مرکز مشکوک موافقت کرده ‌است.

در این بیانیه آمده ‌است که «ایران و آژانس جهانی انرژی هسته‌ای در خصوص حل مسائل مربوط به اجرای ضمانت‌های معین شده از سوی آژانس توافق کرده و زمان‌بندی برای ورود بازرسان آژانس و اقدامات بازرسی آنها معین شده ‌است.»

یکی از این دو مرکز مشکوک به اقدامات هسته‌ای اعلام نشده در اوائل سال 2000در نزدیکی شهر رضا در استان اصفهان قرار دارد.

اسناد نتانیاهو

دومین مرکز مشکوک در نزدیکی روستای تورقوز آباد درجنوب تهران قرار دارد که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای نخستین بار در جریان رونمایی از اسناد به سرقت رفته از آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال 2018 توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل «موساد»، نام برد.

العربیه نوشت؛ آژانس جهانی انرژی هسته‌ای در 19 ژوئن گذشته مصوبه‌ای به پیشنهاد کشورهای اروپایی امضا کننده برجام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) را صادر کرد که در آن جمهوری اسلامی به دلیل عدم همکاری‌اش محکوم شده و نخستین مصوبه آژانس علیه جمهوری اسلامی از سال 2012 است.