بریتانیا: جمهوری اسلامی عزم آمریکا را محک نزند

0
194

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، خطاب به جمهوری اسلامی گفته است که آمریکا به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست اما نباید عزم آمریکا را در این باره محک زد.

به گزارش رویترز آقای هانت که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است گفته است: “من باید به دولت جمهوری اسلامی بگویم که عزم آمریکا را محک نزنید. آنها به دنبال جنگ با دولت جمهوری اسلامی نیستند اما اگر به منافع آمریکا حمله شوند آنها تلافی می‌کنند و این چیزی است که دولت جمهوری اسلامی لازم است درباره آن خیلی خیلی با دقت فکر کنند”.

همزمان از جمهوری اسلامی گزارش شده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به توییت شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته “تروریسم اقتصادی و تهدید به نسل‌کشی “پایان کار جمهوری اسلامی” را رقم نمی‌زند”.

رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش در توییتی نوشته بود “اگر جمهوری اسلامی به دنبال درگیری است، این رسما پایان جمهوری اسلامی خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید.”

اکنون محمدجواد ظریف در پاسخ توییت کرده: “تیم ب و ترامپ امیدوارند به چیزی برسند که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان نتوانستند انجام دهند. ایرانیان در طول هزاران سال بلندقامت ایستاده‌اند، در حالی که همه متجاوزان رفته اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی برای نسل‌کشی، به دولت جمهوری اسلامی پایان نمی دهد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. احترام را امتحان کنید. این عمل می کند”.

آقای ظریف پیش از این گفته بود منظور او از” تیم بی”، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.

معلوم نیست توییت آقای ترامپ در واکنش به چه اظهارنظری است. اما پیشتر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت بود که “دشمنان جمهوری اسلامی اراده جنگ ندارند، از جنگ می ترسند”. هر چند، این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نیست اما در “آمادگی کامل” قرار دارد.

ساعاتی پیش از توییت آقای ترامپ، همچنین ارتش عراق نیز اعلام کرد موشکی به منطقه سبز و به‌شدت حفاظت شده مرکز بغداد شلیک شده است. این منطقه محل استقرار ادارات دولتی و سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها است. ارتش عراق تأیید کرده بود که این موشک به ساختمانی متروکه در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده است.

به گزارش بی بی سی؛ مقامات آمریکایی علت تحرکات نظامی اخیر خود را “خطر تهدید نیروهای این کشور از سوی جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی این کشور” عنوان کرده است.