بررسی دلایل اشتباهات زیاد داوری در فوتبال و انتقاد از مایلی‌کهن در برنامه 90

0
177

برنامه این هفته نود علاوه بر حضور فریدون زندی و صحبت وی درباره ناگفتنی‌هایش از فوتبال ایران به بررسی دلایل اشتباهات زیاد داوران اختصاص داشت.

 برنامه این هفته نود با نظرسنجی درباره مهمترین دلایل اشتباهات داوری آغاز شد. کافی نبودن دستمزد و بی انگیزگی داوران، کم توجهی به آموزش و ارتقا سطح قضاوت، ناآمادگی جسمی و روحی داوران و ناهماهنگی بین کمیته و دپارتمان داوری چهار گزینه این نظرسنجی بودند.

کمک داوری که با یک سوت، ناجی شد
در ابتدای برنامه، سعید آل وردی کمک داور دیدار تیم خانه به خانه بابل و صنعت نفت در استودیو حضور یافت. وی که هفته گذشته و در جریان این مسابقه در لیگ دسته اول جان محمود تیغ‌نورد بازیکن تیم نفت را نجات داده بود به توضیح درباره این اتفاق پرداخت و تاکید کرد که راه تنفسی این بازیکن را با سوت داور باز کرد تا از خفگی وی جلوگیری کند. تصاویر مربوط به این صحنه هم پخش شد که بعد از انتقال تیغ‌نورد به بیمارستان، آل وردی به خاطر افت فشار در کنار زمین نشست.

اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی سپاهان
اصغر باقریان مدیرعامل باشگاه سپاهان روی خط برنامه آمد و درباره انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی این تیم توضیحاتی ارائه کرد. وی در اینباره اظهار کرد: ما منتظریم تا وضعیت اسکوچیچ با فولاد نهایی شود. وقتی ایشان با فولاد فسخ قرارداد کرد و آنرا به ما ارائه داد آنوقت اقدام می‌کنیم.

انتقاد فردوسی پور از مایلی کهن،  اسدی و در نهایت کی‌روش
در این هنگام مجری و تهیه کننده برنامه نود از صحبتهای چند روز پیش باقریان مبنی بر التماس تیم ملی به سپاهان برای گرفتن بازیکن انتقاد کرد و کنایه‌ای به علیرضا اسدی و محمد مایلی کهن زد. فردوسی پور گفت: البته وقتی مدیرفنی تیم ملی امید این جور علنی با تیم ملی کشورش عناد دارد که هیچ جای دنیا نمی‌بینید و تیم ملی را مضمحل می‌کند این صحبت‌ها طبیعی است. وقتی آقای اسدی و تاج و کفاشیان همه با هم مشکل دارند و علیه تیم ملی صحبت می‌کنند این اتفاقات باعث می‌شود همه، تیم ملی برایشان ارزش نداشته باشد و این موضع‌گیری‌ها را انجام دهند. امیدواریم وفاق و همدلی در فوتبال شکل بگیرد.

فردوسی پور چند دقیقه بعد و پس از پخش یک آیتم دیگر، گفت: واقعا آقای کی‌روش هم مصاحبه بدی علیه آقای اسدی داشت و بعد هم مصاحبه بدتری که آقای مایلی کهن داشت. مطمئنا اینها هیچ کمکی به تیم ملی نمی‌کند.

ادعای عجیب رویانیان
گزارشی از بدهی‌های باشگاه پرسپولیس به خاطر قرارداد سنگین مانوئل ژوزه سرمربی پیشین سرخپوشان پخش شد که این قرارداد در زمان محمد رویانیان ثبت شده بود. رویانیان در واکنش به این گزارش توضیحاتی برای برنامه نود فرستاد: ژوزه علی کریمی را در مقطعی از تیم اخراج کرد که من از کریمی حمایت کردم. این مربی قصد داشت به پرتغال برود که به او گفتم یا نرو و یا اگر برگشتی تکلیفت را روشن کن چون آن موقع علیه کی‌روش مصاحبه کرده بود. ضمن اینکه بدهی ما به ژوزه ۳۱۲ هزار یورو بود که با بدهی دستیارانش ۴۰۰ هزار یورو می‌شد نه بیشتر. الان هم آمادگی این را دارم که ژوزه را محکوم کنم!

هافبک پرسپولیس باید اخراج می‌شد
هدایت الله ممبینی کارشناس داوری برنامه این هفته بود. او هم همانند سایر کارشناسان دیگر داوری تاکید کرد که اخراج ایمان صادقی دروازه بان پرسپولیس در بازی با ذوب آهن اشتباه بوده و حتی برخورد صادقی با مهاجم ذوب آهن خطا نبوده است. ممبینی همچنین خاطرنشان کرد که احمد نوراللهی به خاطر انجام خطا روی بازیکن ذوب آهن باید از زمین مسابقه اخراج می شد.

جهانبازی و علامت‌ مخفیانه برای اخراج دروازه‌‌بان پرسپولیس
یدالله جهانبازی داور دیدار پرسپولیس با ذوب آهن و اشتباهش در اخراج ایمان صادقی دروازه‌بان سرخپوشان گفت: اگر دقت کنید توپی که به مهاجم ذوب آهن رسید، یک پاس ۵۰ متری بود و هیچ داوری به آن نمی‌رسید. من هم به کمک اولم نگاه کردم و تصمیم گرفتم.

وی درباره اینکه اصلا مشورتی با کمک خود نداشت و خودسرانه کارت داد، یادآور شد: من یک نگاه کوچک به کمک کردم. ما علامتهای مخفی داریم که از این علامتها استفاده کردیم. کمک اول پرچم زد و اصرار داشت که دروازه بان پرسپولیس مرتکب خطای هند شده است. من هم وقتی به پنج متری صحنه رسیدم، کارت قرمز را درآوردم نه قبل از آن.

زندی: از رفتنم به استقلال به بعضی‌ها پول نمی‌‌رسید
یکی از جالب‌ترین بخش‌های برنامه این هفته حضور فریدون زندی بود. زندی اعترافات زیادی در این برنامه داشت و گفت که پدرش پرسپولیسی است. هافبک سابق استقلال تاکید کرد که حاضر بود امسال بدون پول برای استقلال بازی کند و حتی صحبتهایی هم در اینباره انجام داده بود ولی حضورش در این تیم یکباره کنسل شد. زندی همچنین با تاکید بر اینکه بزرگترین اشتباهش حضور در تیم استیل آذین بود، گفت: فوتبال ایران کثیف است و از حضورم در استقلال به بعضی ها پول نمی‌رسید.

مناظره درباره اشتباهات داوری
با حضور فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران، صحبت و مناظره درباره اشتباهات داوری آغاز شد. رضا غیاثی و علی خسروی در مصاحبه‌های از پیش ضبط شده از منتقدان شرایط فعلی داوری بودند. غیاثی در اینباره گفت: مشکل این است که داوران با شکم‌هایی شبیه به شکم ما قضاوت می‌کنند. خسروی هم با انتقاد از کمیته داوران، گفت: از زمانی که آقای اصفهانیان آمده بحث داوران شهرستانی و تهرانی به وجود آمده و این اصلا شایسته نیست.

اصفهانیان در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد که نه داوران مهندسی شده حرکت می کنند و اتفاق دیگر و داوران کاملا در سلامت هستند و هیچ شبهه ای در آن وجود ندارد.

مخالفت اسدی با انتخاب کامرانی‌فر به عنوان رئیس دپارتمان داوری
اصفهانیان همچنین درباره انتقادها از بازگشت مسعود عنایت به جایگاه دپارتمان داوری، گفت: من دو گزینه عنایت و کامرانی فر را به دبیر کل فدراسیون معرفی کردم ولی آقای اسدی کامرانی فر را انتخاب نکرد و در نتیجه عنایت انتخاب شد. اصفهانیان همچنین از بسیاری از اتفاقات داوری از جمله محرومیت یدالله جهانبازی، سفر زمینی داوران و مسائلی از این دست اظهار بی اطلاعی کرد.

به گزارش 90؛ در نظرسنجی برنامه این هفته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت کردند که ۴۳ درصد کم توجهی به آموزش و سطح قضاوت رای دادند تا از دید مخاطبان نود، بزرگترین دلیل اشتباهات داوری مشخص شود.