باج بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری و انوشه انصاری با پرداخت  ۳۹۴ میلیون پوند 

0
223

نازنین زاغری و انوشه انصاری، دو زندانی ایرانی-بریتانیایی که در ایران به حبس محکوم شده بودند در ساعات اولیه روز پنجشنبه ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) به بریتانیا بازگشتند.

آنها روز چهارشنبه ابتدا از تهران به سوی عمان پرواز کرده بودند. دولت بریتانیا همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه انصاری اعلام کرده است که بدهی خود به جمهوری اسلامی به ارزش ۳۹۴ میلیون پوند (معادل ۴۷۰ میلیون یورو) را پرداخت کرده است.

نازنین زاغری، ۴۳ ساله و انوشه انصاری، ۶۷ ساله به ترتیب در آوریل سال ۲۰۱۶ و اوت سال ۲۰۱۷ توسط جمهوری اسلامی در ایران دستگیر شده بودند.

یورونیوز نوشت؛ لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفته است که لندن با کمک دیپلماتیک عمان بدهی خود به جمهوری اسلامی را تسویه کرد. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری بارها تاکید کرده بود که همسرش در جریان یک بازی سیاسی بین جمهوری اسلامی و بریتانیا به «گروگان» گرفته شده است.

وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفته بود که مراد طاهباز به طور مشروط از زندان آزاد شده است. مراد طاهباز توسط جمهوری اسلامی که در ایران به جرم همکاری با آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شده است یکی از بیش از ده تبعه خارجی زندانی در ایران است. دولت بریتانیا تاکید کرده است که به تلاش‌های خود برای خروج مراد طاهباز، ۶۶ ساله از ایران ادامه خواهد داد.