ایکائو از جمهوری اسلامی خواست تحقیقات درباره هواپیمای اوکراینی ساقط شده را تسریع کند

0
68

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل روز جمعه از جمهوری اسلامی خواست که تحقیقات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی ساقط شده در ژانویه را تسریع کند، در حالیکه یک مقام جمهوری اسلامی گفت که گزارش نهایی سقوط به زودی منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل (ایکائو) اعلام کرد که تقریبا 10 ماه پس از سقوط هواپیمایی اوکراینی توسط موشک زمین به هوای دولت جمهوری اسلامی که منجر به کشته شدن 176 نفر شد، اعضای شورای 36 کشور این فراخوان را صادر کردند.

بر اساس این گزارش، سالواتوره سیاکچیتانو رئیس شورا، در جلسه کمیته گفت: «ما چندین مبادله با جمهوری اسلامی داشته‌ایم که در آن از مقامات آن خواسته‌ایم که تحقیقات در مورد تصادف را تسریع کنند».

نماینده جمهوری اسلامی در ایکائو نیز گفت که وی گزارش کاملی را در مورد پیشرفت تحقیقات به شورا ارائه داده است.

فرهاد پرورش به رویترز گفت که پیش‌نویس گزارش نهایی تکمیل شده و در حال ترجمه است.

او افزود: «این گزارش طی دو هفته دیگر برای کشورهای شرکت‌کننده ارسال می‌شود و جمهوری اسلامی به قوانین بین‌المللی تحقیقات هوایی موسوم به پیوست 13 پایبند است».

بر اساس قوانین بین‌المللی هوانوردی، گزارش نهایی ظرف 12 ماه باید آماده شود که در این مورد تا اوائل ژانویه فرصت داده شده است، هرچند در پرونده‌هایی که مهمتر است زمان ارائه گزارش ممکن است طولانی‌تر شود.

اگرچه هنوز مهلت تعیین شده به سر نرسیده است اما به گفته یک منبع آگاه، برخی کشورها از جمله کانادا نگران آن هستند که ایران شفافیت کافی در این باره نداشته باشد.

گفتنی است، سپاه پاسداران ایران هنگام سقوط هواپیمای اوکراینی، پس از سه روز سکوت اعلام کرد که به طور تصادفی در 8 ژانویه این هواپیما را در اثر آنچه «خطای انسانی» خواند، زمانی که تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا زیاد بود، ساقط کرد.

کانادا و خانوادههای قربانیان به دنبال گزارش اولیه در مورد محتویات جعبه سیاه که در ژوئیه برای تجزیه و تحلیل به فرانسه ارسال شده بود، برای پاسخ‌های بیشتر به جمهوری اسلامی فشار آوردند. بسیاری از 176 قربانی این حادثه، شهروندان کانادایی یا ساکن دائمی بودند.

بر اساس مقررات ایکائو، اوکراین به عنوان کشوری که بوئینگ 737 متعلق به آن بود و ایالات متحده آمریکا نیز که سازنده این هواپیما است باید در روند تحقیق و تفحص به صورت رسمی حضور داشته باشند.

العربیه نوشت؛ همچنین بر اساس این قوانین، قبل از انتشار گزارش نهایی، به 60 کشور فرصت داده می‌شود تا اظهارنظر کنند.