دولت اتریش در پی حملات تروریستی وین، دو مسجد این شهر را تعطیل کرد

0
70

چهار روز پس از تهاجم خونین «فیض الله کویتیم» هوادار ۲۰ ساله داعش در وین که به قتل چهار بی گناه و مجروح شدن ۲۲ تن انجامید، وزیر فرهنگ اتریش تعطیل دو مسجدی را که این تروریست به آنها رفت و آمد می‌کرد، اعلام داشت.

دامنه تحقیقات از مرزهای اتریش فراتر رفته و مسئولان امنیتی سه کشور آلمان، اسلواکی و سویس را نیز به خود مشغول کرده است. همزمان، بریتانیا نیز از بیم انجام عملیات تروریستی  مشابه درجه هشدار امنیتی خود را بالا برد.تبلیغ بازرگانی

اکنون، بسیاری از منابع اروپائی تاکید می‌ورزند که این بار نیز در زمینه هوشیاری نسبت به خطر ترور کوتاهی شده است و باید ریشه این کوتاهی‌ها شناخته شود. در نتیجه همین نگرانی‌ها، بامداد جمعه ۶ نوامبر / ۱۶ آبان، پلیس آلمان در کاسل و ایسنابروک و حومه هامبورگ آپارتمان‌ها و محل کار چهار «بنیادگرای اسلامی» را که گفته می‌شود دو تن از آن‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با تروریست وین در ارتباط بوده‌اند، مورد تفتیش قرار داد. با این حال، به رغم آنکه ظاهراً دو تن از آن‌ها سه هفته پیش از حملات خونین وین در خانه فیض‌الله کویتیم بوده‌اند، هیچکدام از آن‌ها دستگیر نشدند.

پلیس آلمان اعلام کرده است که یکی از این چهار نفر به طور مستقیم و و یکی دیگر از آن‌ها به طور غیرمستقیم با عامل ترور وین تماس داشته اند، اما سندی در مورد دخالت در ماجرا یا آگاهی پیشاپیش از آن به دست نیامده است. در روند تحقیقات، مشخصات این چهار تن به عنوان «شاهد» به ثبت رسیده است. یکی از قربانیان جنایت تروریستی وین شهروند آلمان بوده است.

به نوشته اشپیگل آنلاین، اطلاعات مربوط به این چهار تن که هویت آن‌ها افشا نشده است، از سوی مقام‌های اتریش در اختیار آلمان قرار گرفته بود.

اقدامات پلیس سویس و اسلواکی

پیش از اقدامات پلیس آلمان، مقام‌های امنیتی سویس هم اعلام کرده بودند که دو نفر به ظن ارتباط  با تروریست وین در این کشور تحت بازجوئی قرار گرفته‌اند.

همزمان، رئیس پلیس شهر براسلاوا در اسلواکی امروز در گفت و گوئی با شبکه تلویزیونی TA3 اعلام کرد که عامل جنایت وین قبلا برای خرید قابل توجهی فشنگ در اسلواکی اقدام کرده بود. اما در بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر شد آمده است که سلاح‌های به کار برده شده در عملیات خونین وین نمی‌تواند در اسلواکی تهیه شده باشد.

در توضیح بیشتر این ماجرا گفته شده است که «در تابستان امسال پلیس به اطلاعاتی دست یافت که نشان می‌داد افرادی مشکوک از اتریش سعی کرده‌اند در اسلواکی تجهیزات جنگی بخرند، اما موفق به این کار نشده‌اند. این اطلاعات بلافاصله به پلیس اتریش منتقل شده، اما ظاهرا مورد پی گیری قرار نگرفته است.

پلیس اسلواکی حاضر به توضیح بیشتر نشده و اعلام کرده است که به خاطر جلوگیری از به خطر افتادن تحقیقات پلیس اتریش از این کار خودداری می‌ورزد.

یک اقدام فردی یا حلقه‌ای از یک زنجیره تروریستی؟

روز دوم نوامبر، پس از تیراندازی‌های متعدد در شش نقطه پایتخت اتریش، پلیس برای یافتن همدستان احتمالی تروریست مقتول از مردم خواست که در خانه بمانند و جست و جوی گسترده‌ای را آغاز کرد. اما روز بعد اعلام شد که به احتمال قریب به یقین مقتول به تنهائی دست به این اقدام خونین زده است.

با این همه، یک کارشناس تروریسم اسلامی در دانشگاه اسنابروک آلمان هشدار داده است که جنایت وین می‌تواند حلقه‌ای از یک سری عملیات تروریستی باشد که از فرانسه آغاز شده و می‌تواند در کشورهای دیگر به اشکال گوناگون ادامه یابد. به این دلیل، تشدید تدابیر امنیتی در تمام کشورهای اروپا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس معتقد است که تروریست‌های اسلامی شرایط ویژه ناشی از گسترش دوباره ویروس کرونا را برای انجام عملیات تروریستی مناسب یافته‌اند و مردم و پلیس باید سطح هوشیاری خود را بالا ببرند.

«فرانس روف»، بالاترین مقام پلیس اتریش، یک روز پس از تهاجم تروریستی وین به شبکه تلویزیونی اتریش گفت «اطلاعات زیادی نشان می‌دهند که ماجرا یک اقدام فردی بوده است، با این همه ما در اماکن عمومی تدابیر امنیتی را به شدت بالا برده ایم».

پس از عملیات تروریستی وین با ۵ کشته و ۲۲ زخمی دولت اتریش سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در حالی که فرانسه، آلمان، بلژیک و اسپانیا در سال‌های اخیر هدف حمله‌های خونبار تروریست‌های اسلامی بوده‌اند، این نخستین بار بود که مردم اتریش نیز باید سوگوار قتل هم میهنان بی گناه خود می‌شدند.

تعطیل دو مسجد

در واکنش به این جنایت، وزیران کشور و فرهنگ اتریش در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که دو مسجد وین به این دلیل که فضل‌الله عضو آن‌ها بوده و در آنجا به افراط گرائی روی آورده است، بسته می‌شود. همزمان با همین کنفرانس ماموران پلیس دو مسجد «توحید» و «ملت ابراهیم» را مورد تفتیش قرار دادند.

از آنجا که این دو مسجد به دو انجمن غیرانتفاعی تعلق داشته‌اند، دستور لغو جواز فعالیت قانونی این دو انجمن نیز صادر شده است.

رادوفرانسه نوشت؛ سباستیان کورتس صدراعظم اتریش در ماه ژوئن امسال اعلام کرده بود که برای مقابله با بنیادگرائی اسلامی و تهدیدهای آن هفت مسجد محل تجمع بنیادگرایان اسلامی را در اتریش تعطیل می‌کند و پیشنمازهای آن‌ها را همراه با خانواده شان از این کشور بیرون خواهد کرد.