اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار کنترل‌های شدیدتر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شدند

0
135

۳۶۷ تن از نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، یعنی بیش از ۸۰ درصد کل نمایندگان این مجلس، طی نامه ای که روز، دوشنبه در واشنگتن منتشر گردید، از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا مذاکرات هسته ای قدرت های بزرگ با ایران، در بر گیرنده تضمین های لازم از سوی جمهوری اسلامی و شفافیت کامل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی باشد.

در این نامه آمده است با توجه به تجربه مخفی کاری جمهوری اسلامی در باره ابعاد برنامه هسته ای اش طی دهه های گذشته، مذاکرات هسته ای در پیش رو باید با ملاحظه تضمین های حداکثری ایران در باره شفافیت برنامه هسته ای اش باشد. برای تحقق این خواست، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند تا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بتوانند در کوتاه ترین مدت ممکن به بازرسی سایت های مشکوک جمهوری اسلامی بپردازند تا بتوانند شفافیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را دائماً تحت نظر و کنترل کامل داشته باشند.
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همچنین خواستار آن شده اند که این بازرسی ها و کنترل ها در باره شفافیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از نظر مدت زمانی محدود نباشد و تا حصول کامل از شفافیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی طی دهه های آینده ادامه داشته باشند.

در این نامه، ۳۶۷ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در باره تحریم ها علیه جمهوری اسلامی در صورت رسیدن به یک توافق هسته ای، نوشته اند که لغو دائمی تحریم هایی که توسط کنگره آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی وضع شده، نیازمند قوانین جدیدی است که باید به تصویب کنگره آمریکا برسد.

آنان در این نامه تصریح کرده اند، در صورت یک توافق هسته ای، کنگره آمریکا برای لغو دائمی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی باید متقاعد گردد که این توافق راه ساختن بمب اتمی را کاملاً بر جمهوری اسلامی مسدود کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد که کنگره آمریکا با اکثریت جهوریخواه، از ماه های قبل در باره امکان یک توافق هسته ای با ایران رویاروی دولت آمریکا ایستاده است. در این اواخر، بسیاری از نمایندگان دمکرات مجالس آمریکا نیز، همانند جمهوری خواهان تردیدهای دارند و گفته اند در صورت حصول به یک توافق هسته ای که دربرگیرنده تضمین های لازم برای خنثی کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نباشد، آماده اند تا از طریق قانونی وارد عمل شوند.

یادآور میشویم، که نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران جمهوری اسلامی در دو هفته پیش جنجال هایی سیاسی به دنبال داشت. در این نامه، ۴۷ سناتور جمهوریخواه اعلام کرده بودند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا فاقد قدرت قانونی لازم برای یک توافق نهایی هسته ای پایدار با جمهوری اسلامی است و برای اینکه توافق احتمالی هسته ای با جمهوری اسلامی اعتبار دائمی داشته باشد، موافقت قبلی کنگره آمریکا ضروری میباشد.