آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری بیشتر تهران شد

0
160

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، شب گذشته گفت : «ما باید به روشن شدن برخی نکات سرعت بخشیم، اما واقعیت این است که تاکنون پیشرفت‌ها اندک بوده است». در همین حال اعلام شد که وزیران امور خارجۀ جمهوری اسلامی و آمریکا، محمد جواد ظریف و جان کری، نیز در روز پنج شنبه ٢۶ مارس در همان شهر با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، شب گذشته گفت : «جمهوری اسلامی درباره پژوهش‌های مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته ای خود گام‌هائی برداشته، اما پیشرفت‌ها در این زمینه بسیار محدود بوده است». وی گفت «ما باید به روشن شدن برخی نکات سرعت بخشیم، اما واقعیت این است که تا کنون پیشرفت‌ها اندک بوده است».

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ٢٠١١ خواستار توضیحات دقیقی از جمهوری اسلامی شد. این توضیحات به پژوهش‌های انجام شده در ایران که می تواند اهداف نظامی داشته باشد، مربوط می شود. آژانس در آخرین گزارش خود که در روز ١٩ فوریه ٢٠١۵ منتشر شد، جمهوری اسلامی را به خودداری از ارائه اطلاعات کافی در دو زمینه مشخص متهم کرد : نخست در باره “چاشنی‌های مجهز به سیم‌های منفجر شونده” و دیگر “محاسبات و مدل سازی‌های” پرسش برانگیز.

یوکیا آمانو تهران را به تلاش بیشتر برای روشن کردن موقعیت خود دعوت کرد و گفت که هدف «ایجاد اعتماد بیشتر نسبت به فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی است».

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با این حال گفت که «این اختلافات» مانع دست یافتن به یک توافق میان جمهوری اسلامی و گروه ١+ ۵ نیست.

مذاکرات میان تهران و ۶ قدرت بزرگ جهان، فردا در لوزان سوئیس از سر گرفته می شود و وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و آمریکا، محمد جواد ظریف و جان کری، نیز در روز پنج شنبه ٢۶ مارس در همین شهر با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، هفته گذشته هر چند به حصول پیشرفت‌هائی درمذاکرات اشاره کردند، اما گفتگو‌ها را دشوار خواندند.

بر اساس توافق صورت گرفته، ایران و گروه ١+ ۵ باید تا پایان ماه مارس -یک هفته دیگر- به یک توافق سیاسی و تا پایان ماه ژوئن / ١٠ تیرماه سال جاری خورشیدی به یک توافق نهائی دست یابند.