اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری: از بابک زنجانی پول نگرفته‌ایم

0
152

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری اسلامی، سخنان حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، مبنی بر دریافت پنج میلیارد تومان پول از بابک زنجانی توسط ستاد انتخاباتی حسن روحانی را تکذیب کرد.

به گزارش رادیو فردا آقای ترکان که قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود، یکشنبه ۱۹ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، گفت که «این اظهارنظر حرف بی‎ربطی است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و به صراحت می‌گویم که این موضوع صحت ندارد.»

پیش از این سخنان مشاور رئیس جمهوری، حمید رسایی از نمایندگان منتقد دولت حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی، در سایت خود نوشته بود که «شنیده‌ها» از «کمک مالی پنج میلیارد تومانی» بابک زنجانی، از متهمان فساد مالی و اقتصادی، به ستاد انتخاباتی حسن روحانی حکایت دارند.

آقای رسایی افزوده بود که این مبلغ «در مقایسه با کمک ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی [محمدرضا] رحیمی به برخی نمایندگان مجلس هشتم هیچ است، هیچ!».

اما به گفته اکبر ترکان این اتهام «از سوی کسانی مطرح می‎شود که از [محمدرضا رحیمی]، معاون اول رئیس جمهور سابق، پول گرفته‌اند و می‌خواهند با این ترفند نگرش اذهان عمومی را تغییر دهند.»

مشاور فعلی رئیس جمهوری اعلام آمادگی کرده تا با ارائه اسناد ستاد انتخاباتی حسن روحانی «مشخص شود چه هزینه‎هایی» در این ستاد در هنگام انتخابات گذشته انجام شده است.

بابک زنجانی، از سرمایه‌داران وابسته به جمهوری اسلامی که گفته می‌شود بعد از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، با وزارت نفت برای فروش نفت و انتقال پول آن به داخل ایران همکاری می‌کرد، سال گذشته به اتهام پرداخت نکردن بدهی‌های خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت گفته‌است که بدهی آقای زنجانی به این وزارتخانه بیش از هشت هزار میلیارد تومان است.

رسایی انفصال خود از خدمات دولتی را تکذیب کرد

یک روز پیش از آن‌که حمید رسایی اتهام دریافت پول توسط ستاد انتخاباتی روحانی از بابک زنجانی را مطرح کند در خبرها آمده‌بود که وی خود از سوی یکی از مسئولان متهم به «تخلف» شده‌است.

محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیئت بدوی یک رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، روز شنبه ۱۸ بهمن از «پنج سال محرومیت» آقای رسایی از «مسئولیت‌های دولتی» به دلیل «تخلف» خبر داد.

آقای اصفهانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، توضیح زیادی درباره اتهامات آقای رسایی نداد اما گفت: «کسانی که تخلف دارند به ویژه تخلفات مالی، تخلف آنها به هیچ عنوان قابل گذشت نیست و باید به طور کامل و دقیق بررسی شود.»

محمد اشرفی اصفهانی هم‌چنین از حمید رسایی به خاطر مطرح کردن نام او در خصوص این پرونده انتقاد کرده و او را در این امر «مقصر» دانست.

از سوی دیگر حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، آقای اشرفی اصفهانی را متهم کرده‌است که نخست در گفت‌وگویی با ایرنا از وی نام برده‌است.

آقای رسایی در جوابیه‌ای که برای خبرگزاری جمهوری اسلامی فرستاد، گفت که هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، صلاحیت قانونی رسیدگی به پرونده او را ندارد و حکم انفصال از خدمات دولتی نیز به وی ابلاغ نشده است.

حمید رسایی که پیش از ورود به مجلس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بود، گفت که پرونده مورد بحث «مربوط به حدود هفت سال قبل» است و «پیش از این در دادگاه ویژه روحانیت مورد رسیدگی قرار گرفت و با تبرئه مختومه شد.»

آقای رسایی با انتقاد از «فضاسازی رسانه‌ای برای بستن دهان منتقدان» توسط دولت حسن روحانی، هشدار داده که این مسئله «قطعاً نتیجه عکس خواهد داشت و آقایان باید منتظر سخنان اصلی بنده در صحن علنی مجلس باشند.»