انتقال بنزین جمهوری اسلامی از بندر بانیاس به لبنان توسط حزب الله لبنان

0
262

شامگاه یکشنبه 18 ژوئیه، در گزارشی از اقدام حزب الله برای انتقال بنزین و گازوئیل جمهوری اسلامی از بندر «بانیاس» سوریه به داخل بیروت خبر دادند.

به گفته این منابع، یک ماه پیش حسن نصرالله، رهبر شبه‌نظامیان حزب الله لبنان، وارد خط بحران سوختی این کشور شد. او با ابراز تمایل برای ارسال مواد و ارز لبنانی برای جمهوری اسلامی، تهدید کرد که اگر دولت این کشور در این زمینه اقدام نکند، حزب او به تهران رفته و برای خرید کشتی‌های بنزینی و دیزل با جمهوری اسلامی مذاکره خواهد کرد.

اگرچه این پیشنهاد حزب الله برای معامله با جمهوری اسلامی این کشور را مقابل طوفان تحریم‌ها قرار خواهد داد، اما به نظر می‌رسد که تهدید حزب الله اکنون عملی شده و از هفته آینده به واقعیت تبدیل خواهد شد.

اگرچه نصرالله با تاکید بر اینکه کشتی‌های بنزینی جمهوری اسلامی در مسیر بندر بیروت حرکت می‌کنند، کشور و دولت لبنان را به چالش کشید، اما همه مسائل طبق مراد او پیش نخواهد رفت چراکه بندر بیروت که از چهارم اوت گذشته در نتیجه انفجاری مهیب از ویرانی و عدم کارایی در ارائه خدمات رنج می‌برد، یک گذرگاه امن برای بنزین جمهوری اسلامی نخواهد بود.

اگر چه رهبر حزب الله لبنان اصرار داشت محموله غیر قانونی کشتی‌های جمهوری اسلامی را از طریق بندر بیروت وارد لبنان کند، اما بنا به توصیه یکی از متحدان خود از ایده خود منصرف شد.

طبق گفته این منابع، هم پیمانان حزب الله به او هشدار داده بودند که لبنان ظرفیت و توانایی تحمل تحریم‌های بیشتری را ندارد، بنابراین نصرالله با این پیشنهاد که به جای بندر بیروت بندر بانیاس سوریه، مقصد کشتی‌های نفتی جمهوری اسلامی باشد، موافقت کرد.

العربیه در این گزارش آورد؛ این منابع نشان داد که محموله‌های بنزین جمهوری اسلامی که احتمالاً تعداد آنها 4 کشتی است، اکنون در بندر بانیاس لنگر انداخته و از هفته آینده بارگیری می‌شود. این محموله غیر قانونی که خلاف تحریم‌های سازمان ملل است، از طریق تانکرهایی به طور مستقیم به لبنان منتقل می‌شوند.

این منابع همچنین تصریح کردند که حزب الله زیرساخت های لازم برای تحویل سوخت را که عمدتاً به نفع هواداران خود در بقاع، جنوب و حومه جنوبی است، آماده کرده است. طبق این گزارش این حزب مخازن و دیگر ابزار ذخیره‌سازی این محموله‌های بنزین را به پایان رسانده است.

منابع آگاه اظهار داشتند كه جایگاه‌های سوخت «الامانه» كه در سراسر لبنان توزیع شده‌اند و سال گذشته به‌دلیل ارتباط با حزب الله از سوی خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند‌، بزرگترین سهم از بنزین قاچاق جمهوری اسلامی را به خود اختصاص دادند.

هدف حزب الله از این اقدام اشباع بازار لبنان با سوخت بنزین و گازوئیل جمهوری اسلامی است. این حزب تلاش دارد با چنین اقداماتی از خشم فزاینده مردم جنوب لبنان علیه خود بکاهد. اهالی جنوب لبنان طی سال گذشته بارها با حضور در تظاهرات اعتراضی، علیه حزب الله شعار دادند.