اعلام هویت دو تن از عاملان حمله لندن

0
310

اسکاتلندیارد، پلیس بریتانیا، نام دو تن از عاملان حمله دو روز پیش لندن را اعلام کرد.

یکی از آنها، خرم بات ۲۷ ساله، متاهل و صاحب فرزند معرفی شده که در منطقه بارکینگ در شرق لندن زندگی می‌کرده است.

اسکاتلندیارد روز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) گفت که او برای ماموران پلیس و ام آی ۵، سازمان امنیت داخلی بریتانیا، شناخته شده بوده اما شواهدی وجود نداشته که نشان دهد ممکن است در تدارک یک حمله باشد.

نفر دوم راشد رضوان ۳۰ ساله معرفی شده که این لحظه اطلاعات بیشتری در مورد هویت او انتشار نیافته است. در عین حال، به نظر می رسد املای نام و نام خانوادگی او، به زبان فرانسوی باشد.

این دو نفر به همراه شخصی دیگر، در جریان حمله به ضرب گلوله پلیس کشته شدند. آنها که ظاهرا همراه خود جلیقه انفجاری داشتند، پس از زیرگرفتن مردم با ماشین، آنها را با چاقو مورد حمله قرار دادند.

این حمله در در نیمه شب شنبه ۳ ژوئن و در “لاندن بریج” و “بارو مارکت” رخ داد و به کشته شدن دست‌کم ۷ نفر زخمی شدن ۴۸ نفر منجر شد که حال ۲۱ نفر آنها وخیم اعلام شده است.

پلیس ساعاتی پیش خبر داده بود هویت سه فردی که دست به این اقدام زده بودند را مشخص کرده اما هنوز هویت سومین مهاجم اعلام نشده است.

رئیس پلیس لندن گفته است که با توجه به رخداد اخیر، که سومین حمله از این نوع در سه ماه گذشته بوده، روش‌های این نیرو در مقابله با حملات مشابه را بازبینی خواهد شد.

وی افزوده است که پلیس تمایل دارد منابع بیشتری در اختیار داشته باشد اما نمی‌خواهد ماموران آن اسلحه حمل کنند. در بریتانیا، مامورانی که با یونیفورم در خیابان ها گشت می زنند به سلاح گرم مسلح نیستند.

همزمان گزارش شده است که در ساعات اولیه امروز، نیروهای پلیس دو آدرس را در “نیوهم” و در “بارکینگ” در شرق لندن مورد بازرسی قرار داده اند.

به گفته پلیس در پی بازرسی ها، ۱۲ نفر در آپارتمانی در بارکینگ که متعلق به یکی از حمله کنندگان بوده است بازداشت شده‌اند. یکی از بازداشت شدگان که مردی ۵۵ ساله بوده، بدون وارد شدن اتهامی از سوی پلیس آزاد شده است.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله شنبه شب را به عهده گرفته است. وبسایت خبری این گروه به نام اعماق در پیامی که یکشنبه در تلگرام منتشر کرد گفت: “یک واحد امنیتی جنگجویان دولت اسلامی حملات دیروز لندن را انجام داد.”

با این حال کارشناسان می گویند داعش هرکسی که از این گروه الهام گرفته باشد را عضو خود می‌داند.

مقامات دولت بریتانیا روز یکشنبه اعلام کردند که خطر عملیات تروریستی به ابعاد “بی‌سابقه‌ای” رسیده است. به گفته آنان، بین سال ۲۰۱۳ تا ماه مارس امسال ۷۰ “اقدام تروریستی” در بریتانیا صورت گرفته بود اما در سه ماه گذشته، ۸ مورد حمله انجام یا پیش از اجرا خنثی شده است.

به گزارش بی بی سی؛ بسیاری از رهبران جهان این حمله را محکوم کرده و گفته اند که در “مبارزه با تروریسم” در کنار بریتانیا خواهند ماند.