اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به سه‌شنبه موکول شد

0
179

در حالی که امشب دوشنبه، آخرین مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای ایران اعلام شده، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه این کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در وین، گفت که کار امشب تمام نمی‌شود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشت که عصر امروز دوشنبه، وقتی محمد جواد ظریف برای دقایقی در بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد، خبرنگاران وعکاسان از او پرسیدند که امشب منتظر اعلام جمع بندی مذاکرات باشند یا نه، و ظریف “با سر ودست اشاره کرد تا اینکه به وضوح گفت: نه … نه.”

هنوز به صورت رسمی درباره تمدید مذاکرات ایران خبری منتشر نشده، رسانه های جمهوری اسلامی به نقل از منابع روس از “تعویق اعلام توافق هسته‌ای تا صبح سه‌شنبه” خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ همچنین در حالی که پیشتر برخی رسانه‌های ایران از برگزاری نشست وزیران امور خارجه ایران و 1+5 در امشب خبر داده بودند، یک دیپلمات ایرانی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که برگزاری نشست وزیران خارجه جمهوری اسلامی و 1+5 “هنوز برنامه‌ریزی نشده” و برای امشب آن را “بعید” دانست.

ایینا با اعلام این که “مذاکرات در سطح وزیران خارجه و معاونان هم چنان ادامه دارد و دو طرف به سرعت در پی تکمیل متن توافق هستند”، اضافه کرده : “به نظر می آید هنوز مشکلاتی به لحاظ سیاسی و نگارشی در کار وجود دارد که مذاکرات را به درازا کشانده است.”

امروز در آستانه پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی، دو هیأت ایران و آمریکا به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا نشست مشترک برگزار کردند.

پس از نشست داخلی وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5، که امروز در وین برگزار شد، جان کری و جواد ظریف، وزیران امورخارجه آمریکا و جمهوری اسلامی به همراه ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در نشستی مشترک مذاکره کردند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که حسین فریدون و رابرت مالی، دستیار ویژه رؤسای ‌جمهور دو کشور نیز در این دیدار حضور داشتند.

همچنین سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا ا شمید که در دو روز گذشته برای جمع بندی مذاکرات جلساتی طولانی داشتند هم از دیگر شرکت کنندگان در این دور مذاکره بودند.

پیش از نشست داخلی وزیران خارجه 5+1، ظریف صبح امروز با وانگ یی همتای چینی خود دیدار و گفت و گو کرد.

 معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری جمهوری اسلامی اعلام کرده که حسن روحانی پس از پایان مذاکرات جاری در وین به طور زنده با مردم این کشور سخن خواهد گفت.