اصغر فرهادی مهمان ویژه‌ی «امیرکاستاریکا»

0
213

اصغر فرهادی در جشنواره‌ی فیلم امیر کاستاریکا در دهکده‌ای کوچک در صربستان حضور می‌یابد.

 اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی برنده اسکار در جشنواره‌ی فیلمی که به همت امیر کاستاریکا ( فیلمساز صربستانی) برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت.

او به عنوان مهمان ویژه در جشنواره‌ای که هر ساله در یک دهکده کوچک در صربستان برگزار می‌شود،شرکت می‌کند.

به گزارش این‌ساید صربیا، این جشنواره در دهکده کوستندورف که کاستاریکا آن را در سال ۲۰۰۶ ساخته و در نزدیکی مرز صربستان با بوسنی واقع شده از ۱۸ تا ۲۳ ژانویه (28 دی تا سوم بهمن) برگزار می‌شود و ریاست هیات داوران آن نیز بر عهده برنیس بژو، بازیگر فرانسوی فیلم «گذشته» فرهادی است که قرار است در روز نخست جشنواره به‌نمایش در آید.

اصغر فرهادی به‌همراه فرانسوا اوزون، فیلمساز فرانسوی، پائولو سرنتینو، کارگردان ایتالیایی، تیه‌ری فرمو، از مسئولان جشنواره کن و همچنین یانوش کامینسکی، فیلمبردار مشهور لهستانی در این جشنواره حضور دارند.

 amir-kostarika

جایزه‌های این جشنواره، تخم‌مرغ طلایی، نقره‌ای و برنز است و در کنار نمایش فیلم‌ها، طی پنج روز کنسرت‌های موسیقی توسط گروههای مختلف از جمله یک گروه موسیقی که خود کاستاریکا در آن نوازندگی می‌کنند، برگزار می‌شوند.

کوستندورف، دهکده چوبی کاستاریکا در دل طبیعت جای گرفته و در ساخت آن از مصالح سازگار با محیط زیست استفاده شده است. در این دهکده یک سالن نمایش فیلم، یک کتابخانه، یک کلیسا، یک شیرینی‌پزی، قطعه‌هایی از دکورهای فیلم و خانه کاستاریکا قرار دارد.

 emir-kusturica

فرهادی در گذشته نیز از مهمانان ویژه کاستاریکا بود که در کنار نمایش «درباره‌ الی» در بخش خارج از مسابقه، کارگاه فیلم در جشنواره‌ی او برگزار کرد.

«عباس کیارستمی» دیگر فیلمساز ایرانی و برنده نخل طلای کن نیز در گذشته به عنوان مهمان ویژه و یکی از سخنرانان اصلی به جشنواره کاستاریکا دعوت شده و فیلم «کپی برابر اصل» وی نیز در این جشنواره به نماش درآمده است.

 Emir-Kusturica_W

«امیر کاستاریکا»، بازیگر، کارگردان و موسیقیدان اهل صربستان روز 24 نوامبر 1954 در سارایوو متولد شد. وی در 27 سالگی با ساخت اولین فیلم بلند خود با نام «دالی بل را یادت می‌آید؟» موفق به کسب شیر طلای ونیز برای بهترین اثر اول یک کارگردان شد و دومین فیلم بلندش را در سال 1985 با نام «وقتی پدر برای کار رفته بود» به سینما آورد که موفق به کسب نخل طلای جشنواره‌ کن شد.

کاستاریکا دهه‌ 90 را با ساخت فیلم کمدی «رویای آریزونا» در سال 1993 آغاز کرد و دو سال بعد با فیلم «زیرزمین» دومین جایزه‌ی نخل طلا را به کارنامه‌ افتخارات خود افزود. در سال 1998 کارستاریکا با فیلم «گربه سیاه، گربه سفید» توانست شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای بهترین کارگردانی دریافت کند.

به گزارش ایسنا، او که اخیرا دو جایزه دستاورد سینمایی را از جشنواره‌های بخارست رومانی و تورین ایتالیا دریافت کرده است، افتخارات سینمایی متعددی دریافت کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خرس نقره‌ای برلین در سال 1993 برای «رویای آریزونا»، جایزه‌ بهترین کارگردانی (1989) جایزه فیپرشی (1985) و دو نخل طلا از جشنواره‌ کن، جایزه‌ بهترین فیلم اروپایی جوایز سزار فرانسه در سال 2005، جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز لومیر فرانسه در سال 1996، جایزه‌ شیر طلای کوچک و شیر نقره‌ای جشنواره‌ ونیز در سال 1998 برای «گربه سیاه، گربه سفید» و جایزه شیر طلا و جایزه‌ فیپرشی ونیز در سال 1981 برای «دالی بل را یادت می‌آید؟» اشاره کرد.

http://alyawmiyya.com/?p=2615

http://inserbia.info/news/2013/08/emir-kusturica-to-make-a-documentary-about-uruguayan-president/
http://inserbia.info/news/2013/04/emir-kusturica-this-is-my-last-interview/
 http://kustendorf-filmandmusicfestival.org/2014/asghar-farhadi-arrives-to-kustendorf/