اشپیگل: آلمان در پی وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است

0
311

مجله اشپیگل اعلام کرد که مقام‌های آلمانی در رایزنی با همتایان اروپایی خود برای پیشگیری از لغو برجام توسط پرزیدنت ترامپ و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای،خواهان وضع تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی شده اند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۳۰ دی با انتشار این خبر مجله آلمانی اشپیگل، نوشت که در این گزارش دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل گفته‌اند که مقام‌های آلمانی پیگیر وضع تحریم‌های جدیدی به همراه همتایان فرانسوی و انگیسی خود بوده‌اند تا به ایالات متحده آمریکا نشان دهند که متحدان اروپایی واشنگتن تهدید جدید پرزیدنت ترامپ را جدی گرفته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که از ابتدا مخالف توافق اتمی سال ۲۰۱۵ جامعه جهانی با جمهوری اسلامی بوده است، روز جمعه ۱۲ ژانویه برای «بار آخر» تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی در چارچوب آن توافق را تمدید کرد.

پرزیدنت ترامپ خواستار تقویت توافقی شد که دولت پیش از او زیر بار آن رفت. او اعلام کرد که اگر توافق هسته‌ای تا ۱۲۰ روز آینده – زمان تمدید مجدد تعلیق تحریم‌ها – اصلاح نشود، از آن خارج خواهد شد.

بر اساس گزارش اشپیگل، آلمان قصد دارد جمهوری اسلامی را به دلیل برنامه موشک‌های بالیستیک آن و دخالت در درگیری‌های خاورمیانه از جمله یمن و سوریه، مجازات کند.

رویترز نوشته است که سخنگویان وزارت خارجه آلمان و یک سخنگوی دیگر دولت آلمان حاضر به پاسخگویی درباره این گزارش نشده‌اند.

اشپیگل نوشته است که هدف مقام‌های اروپایی پرهیز از لغو برجام توسط پرزیدنت ترامپ است.

دولت ایالات متحده برنامه موشکی ایران را مغایر با قطعنامه شورای امنیت می‌داند. بر اساس این قطعنامه جمهوری اسلامی از آزمایش موشک‌های بالیستیک که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشند، منع شده است. با این حال جمهوری اسلامی پس از دستیابی به برجام به آزمایش‌های موشکی خود ادامه داد.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت آقای ترامپ طی یکسال گذشته بارها اعلام کرده است که آزمایش‌های انجام شده، قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.