اسرائیل و امارات متحدعربی یک جبهه متحد علیه جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند

0
54

جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید  روز دوشنبه ۱۰ شهریور/۳۱ اوت در فرودگاه ابوظبی گفت که جمهوری اسلامی  بزرگترین تهدید در منطقه است. رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اسرائیل و امارات متحد عربی  را دو شریک اصلی آمریکا در منطقه خواند و گفت اسرائیل و امارات یک جبهه متحد علیه جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند.

مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی برای گفت‌وگو و درباره نهایی کردن توافق بر سر عادی سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحد عربی روز دوشنبه ۳۱ اوت وارد ابوظبی شدند.

 جارد کوشنر اولین پرواز تجاری بین اسرائیل و  یک کشور عربی خلیج فارس را “پروازی تاریخی” توصیف کرد. او از محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی تقدیر کرد و گفت او سال پبش با میزبانی از پاپ فرانسیس و امسال با میزبانی از هیات اسرائیلی، “رهبری و شجاعت” خود را برای ایجاد یک “خاورمیانه جدید” نشان داد.

جارد کوشنر از عربستان هم  برای اجازه دادن به یک هواپیمای اسرائیلی برای عبور از فضای هوایی‌اش قدردانی کرد و این اقدام را نیز یک اقدام تاریخی توصیف کرد. او گفت:« در هواپیما از خلبان خواستیم سریع‌تر پرواز کند چون مردم دو کشور بی‌صبرانه منتظرند سدهای قدیم را بشکنند و یکدیگر را بشناسند و دوستی تازه و عمیقی را شکل دهند. »

رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آکاخ سفید نیز گفت: «ابوظبی نخستین ایستگاه (برای ورود هیات آمریکایی-اسرائیلی )در منطقه است و امیدواریم سایر کشورها نیز آماده این میزبانی بشوند.» او  همچنین  دو کشور اسرائیل و امارات متحد عربی را متحدان اصلی آمریکا خواند و گفت «این دو کشور یک جبهه متحد در برابر جمهوری اسلامی تشکیل می دهند.»

در همین حال وزارت امور خارجه اسرائیل هم در توئیتی به زبان فارسی  با اشاره به شعار معروف خمینی که گفته بود “راه قدس از کربلا می‌گذرد” نوشت:«خمینی گفت راه قدس از کربلا می‌گذرد، که البته نگذشت. اما امروز ما می‌گوئیم راه امارات متحده از عربستان می‌گذرد.عبور هواپیمای اسرائیلی از حریم هوائی عربستان.امیدواریم که هنوز از دست ما خسته نشدید.»

مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل هم  در فرودگاه ابوظبی سخنان خود را با ” سلام علیکم ” آغاز کرد واعلام کرد: «ما اینجا هستیم تا یک نگرش را به واقعیت مبدل کنیم.” وی همچنبن تأکید کرد” هیچ محدودیتی برای همکاری های آینده بین دو کشور[ اسرائیل و امارات] وجود ندارد. او به بخش هایی اشاره کرد که همکاری های بین دوکشور می تواند در آنها آغاز شود.»

هیات آمریکایی و اسرائیلی در طول روز دوشنبه و صبح سه شنبه با مقامات ارشد امارات متحده عربی دیدار و گفتگو خواهند کرد. هیأت اسرائیلی تصمیم دارد برای آغاز کار، چند توافق‌ همکاری از جمله در زمینه جهانگردی با امارات امضاء کند.

این هیئت دربرگیرنده نمایندگان بخش‌ها و زمینه‌های مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری، مالی، برنامه فضایی غیرنظامی، امور دیپلماسی، گردشگری، فرهنگی، بهداشت است و قرار است دو کشور همکاری‌های خود را در اِآینده  در این زمینه‌ها و همچنین در عرصه‌های پزشکی و درمانی، انرژی و همچنین مسائل امنیتی  گسترش دهند.

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک گفت‌وگو رادیویی با «دبلیو‌ام‌ای‌ال» در مورد اهمیت توافق اسرائیل و امارات متحد عربی در رویارویی با ایران در خاورمیانه گفت: «واکنش ایرانی‌ها به اعلام توافق اسرائیل و امارات را دیدید. [رهبران رژیم ایران] آنها را تهدید کردند، قلدری کردند، و گفتند تمامی برج‌های شیشه‌‌ای امارات را خراب می‌کنند.»

آقای پمپئو افزود: «این جمهوری اسلامی ایران است که موجب بی‌ثباتی در خاورمیانه است.»

رادیوفرانسه نوشت؛ مایک پومپئو همچنین گفت که او از سرگیری کامل تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در پاییز را انتظار دارد و ایالات متحده فرصت چین را برای تجارت با جمهوری اسلامی کاهش می دهد.