استفاده از قیرایران در سریلانکا، تانزانیا و چین ممنوع اعلام شد

0
132

مدیرسابق بازرگانی شرکت نفت چی با بیان اینکه قیرایران در کشوری مانند سریلانکا ممنوع شده است، گفت: متاسفانه از سال ۹۱ به بعد کیفیت قیر تولید شده درایران بسیار کاهش یافت، به طوری که استفاده از قیرایران در پروژه‌های راه سازی کشورهایی چون سریلانکا، تانزانیا و چین ممنوع اعلام شده است.

عباس تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بازار قیر بشکه ایران را ارزان‌تر از قیر فله‌ای بحرین می‌خرند، گفت: کشورهایی که زمانی فقط مشتری قیرایران بودند، علاقه‌ای به بازار قیرایران ندارند و حتی سریلانکا محموله ۵۰۰ هزار تنی ایران را که چند ماه قبل به این کشورارسال شده، ‌نقد نمی‌کند.

وی ادامه داد: چین که تا همین چند سال گذشته، بزرگ‌ترین بازار صادرات قیرایران محسوب می‌شد و سالانه به طور میانگین ۴۵۰ تن قیر به این کشور صادر می‌شد، ‌استفاده از قیرایرانی را ممنوع کرده است. حتی ترکیه هم در خرید قیرایران بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند و شرایط می‌گذارد.

تاجیک با بیان اینکه تولید قیر در شرکت‌های بزرگ تولید کننده قیرایران به طور قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: علاوه برافت کیفیت، تولید هم کاهش یافته است، به طوری که کاهش صادرات و عدم استقبال بازارهای خارجی ازاین محصول پتروشیمی، تولید قیر درایران را از ۷/۲ میلیون تن در سال به ۲/۴ میلیون تن رسانده است.