از شماتت این نسل دست بردارید!؟ بقلم حمید جباری

0
506

نسل ۵۷ که در کشوری در حال توسعه با تورم ناچیز که یک امر طبیعی در تمام دنیا می باشد،با جامعه ایی که بسرعت بسوی ترقی و مدرنیته در حرکت بود!به یک باره عصیان کردند گویی طلسم و گرد نفرین و جهالت بر آن مملکت مترقی پاشیده باشند همه آن حجم خوشبختی،جلال و جبورت را در زباله دان انداختند و به دنبال بلیزر بچه میوه فروش رفیق دوست و آن مسافر شوم نحس قدم طاعون هندی زاده از فرودگاه تا قدمگاه مرگ دویدند!؟
آری براستی در این چهل و اندی سال به نسل جوان چه از وطن پرستی،میراث و ریشه ،قدمت و تاریخ یا اصالت سرزمین گفتند و دادند که توقع مشتی دانشمند یا فرهیخته داشته باشیم؟
در مدارس و کتب درسی تا توان داشتند از ترویج تاریخ و فرهنگ ایران زمین ،اقوام و حتی مذاهب متعدد امتناع کردند،بجای آن هجویات و مشتی خرافات را در کتب درسی گنجاندند!؟
در مقاطع پیش دانشگاهی یا دانشگاهها مهمل بافی و مزخرفات خمینی دجال به عنوان نصایح امام دروس ۳واحدی قلمداد شد!؟
این فجایع تازه برش کوچک از ۴۵ سال حکومت جهل و استبداد است!سرزمینی ثروتمند غنی جوانان اش از فقر ،بیکاری ،تبعیض به تنگ آمده اند و باسیاستهای قرون وسطایی رژیم حتی دلخوش های اندک آنها نیز رنگ باخته است!؟
حالا همین فوتبال برایشان باقی مانده است و به لطف سرمایه گذاری حاکمان لایق عربستان آرزوی دیدار از نزدیک کریستیانو رونالدو حتی همان ۳۶ساعت را غنیمت شمارده و به هر مشقتی شده بود خود را به فرودگاه و بعد مقابل هتل اسپیناس رساندند تا شانس دیدن ستاره پرتغالی را از دست ندهند!؟
بنابراین صحنه های دویدن جماعتی که سالها در حسرت بدیهی ترین حقوق شهروندی حسرت می کشند و برای دیدن ۱ رقابت فوتبال بدلیل اینکه دختران علاقه مند فوتبال با نگاه متحجرانه حکومت سالهاست محروم هستند و نهاد بین المللی فوتبال فیفا در ظاهر اصرار به یکی از الزامات فوتبال حرفه ایی پافشاری می کند،حاکمیت هم بهانه و دست آویز نخ نمای نبود امکانات مردان را هم از این موضوع محروم کرده است!؟
آنچه مسئله را پیچیده تر می کند آنجاست که بعد از پست جنجالی و سراسر نادانی خبرنگاری که ۳ فصل پیش در لیگ قهرمانان آسیا آدمین پیج اینستاگرام از سوی کارگزار تبلیغات باشگاه پرسپولیس بود، و در آن با اشاره به وقایع تاریخی حمله نادرشاه افشار به هندوستان رقیب را تحقیر کرده بود،با جریمه و محرومیت ۱ جلسه ایی تماشاگران این فرصت از چیزی حدود ۷۰هزار علاقه مند که می توانستند در استادیوم آریامهر کریستیانو رونالدو ،سادیو مانه و سایر ستارگان تیم النصر را از نزدیک ببینند هم گرفته شد!؟
باتوجه به پیشینه و رفتارهای سران قدرت در بهانه جویی برای ورود بانوان به استادیوم ها و چون این بازی در سطح بین المللی بود،این گمان قطعا وجود دارد که به مدیران پرسپولیس توصیه شود حتی برای بخشیده شدن این تیم از بازی بی تماشاگر با کنفدراسیون فوتبال آسیا اکیدا خوداری نمایند!؟
حالا روی سخن به آن گروه از جامعه است که رفتارهای این نسل های مهجور از دلخوشی دنبال کردن اتوبوس النصر یا حتی بالا رفتند از تپه های مشرف به هتل یا شکستن هجوم بردن به داخل هتل برای دیدار با برترین گلزن تاریخ فوتبال دنیا را نوعی ننگ تاریخی یا سرافکندگی قلمداد می کنند!؟
شما این رفتارهایی که سرشار از ندیدن ها،نداشتن ها و کمبود ها را در یک کفه ترازو بگذارید و با نسلی مقایسه کنید که از شکم سیری تغذیه رایگان دوران پهلوی و آن آرامش را با خرافات و دروغهای مامور شیاد دولتهای غربی یعنی خمینی تاخت زدند!
در این میان نکته ایی که بسیار حائز اهمیت است،رفتارهای ستاره های نامدار تیم سعودی الخصوص کاپیتان تیم ملی پرتغال بود!
ستاره نامدار دنیای توپ گرد با همه رسم و آوازه اش هیچگاه برای هواداران ایرانی خود که از حضور او در تهران در بهت و حیرت بودند،نه فخرفروشی کرد ،نه ژست گرفت و نه تمرین یا مسابقه حتی خستگی را بهانه ایی برای دیدار با عاشقان سینه چاک اش زبان آورد!؟
رفتارش با دختر هنرمند معلول فاطمه حمامی بی نظیر بود و برعکس بسیاری از فوتبالیستهای ایرانی که نمونه های زیادی را در این سالها دیده ایم که حتی زحمت یک لبخند تصنعی را به هواداران خود نمی دهند!؟
بایست اعتراف کنم در ۲قطبی لیونل مسی و رونالدو تا پیش از عزیمت او به تهران همیشه تصور از او این بود بسیار مغرور است! و این سفر معادلات را تغییر داد و ثابت کرد هیچگاه انسانها را نبایست از چهره و ظاهر قضاوت کرد !؟
بگذریم که آبروریزی های مدیرعامل پرسپولیس در دویدن پای پله هواپیما برای بودن در قاب دوربینها یا همراه کردن دخترش زمان هدیه کردن فرش ابریشم در پاویون فرودگاه که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته در بدو ورود هدیه بدهند!؟

حتی این جماعت مدیر بی کفایت نتوانستند از حضور این ستاره درآمدزایی کنند !؟
نکته تاریک این چند روز هم جملات تهوع آور مدیر پرسپولیس که مانند تمام مدیران دولتی فاسد پاچه خوار با پیش کشیدن نام منحوس فلسطین تلاش کرد برای آینده خود کردیت بخرد!؟